KLIK BAH PLZ

Thursday, 26 February 2009

Hakim tarik diri dengar saman Nizar

KUALA LUMPUR, Feb 25 (Hrkh) -Pesuruhajaya Kehakiman Mohamad Ariff Md Yusof hari ini memutuskan untuk menarik diri daripada mendengar saman yang difailkan Menteri Besar Perak Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin terhadap penggantinya Dato' Dr Zambry Abdul Kadir di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.



Mohamad Ariff membuat keputusan itu setelah mendengar pertimbangan serius mengkaji hujahan peguam Sulaiman Abdullah selama sejam yang mewakili Nizar dan Peguam Kanan Persekutuan Dato' Kamaluddin Md Said bagi Pejabat Peguam Negara.

Nizar dalam reaksinya menyatakan menghormati keputusan Hakim tersebut dan perjuangan masih diteruskan dan yakin akan memperoleh kejayaan.

Rabu lepas, Mohamad Ariff melahirkan kebimbangan sama ada beliau mahu atau tidak untuk mendengar prosiding kerana pembabitan beliau dalam PAS sebelum dilantik sebagai Pesuruhjaya Kehakiman, September tahun lepas.

Semalam, Kamaluddin berkata Mohamad Ariff patut menarik diri daripada mendengar kes tersebut bagi mengelak persepsi negatif tentang unsur berat sebelah.

"Adalah pandangan Pejabat Peguam Negara bahawa bagi mengekalkan keyakinan awam dalam badan kehakiman dan demi kepentingan keadilan, adalah elok Yang Arif menarik diri," hujahnya.

Kamaluddin berkata wujud bahaya berat sebelah oleh hakim dengan alasan Mohamad Ariff adalah bekas anggota PAS dan penasihat undangundang PAS dalam beberapa petisyen pilihan raya.

Hujahan itu dibantah oleh Sulaiman yang menyatakan bahawa mengikut Kod Etika Hakim, seorang hakim tidak dilarang mendengar kes parti politik selagi hakim berkenaan tidak menjadi anggota semasa dalam sebarang parti politik.

Beliau juga berkata tidak ada asas bagi Mohamad Ariff menarik diri daripada mendengar kes itu tetapi apa yang lebih penting adalah integriti dan keikhlasan hakim berkenaan.

"Jika anda menarik diri, anda memberi mesej bahawa anda tidak boleh membuat keputusan secara objektif dalam perkara yang kontroversi. Ini bukan mesej yang hendak diberikan," katanya.

"Penarikan diri Yang Arif mungkin mengundang komen yang tidak menyenangkan mengenai badan kehakiman," kata Sulaiman, yang menambah ujian sebenar bahaya soal berat sebelah dalam keadaan kes ini tidak dipenuhi.

Peguam Nga Hock Cheh, juga bagi Nizar, menukar topik hujahan apabila tibatiba membaca sajak empat rangkap dalam mahkamah berbunyi:

"Harapkan pagar, pagar makan padi, harapkan Adun, ada Adun lompat parti, memang tidak berprinsip dan berintegriti, cara BN rampas kuasa cabul demokrasi," katanya yang dipetik daripada sebuah akhbar online. - azm

Wednesday, 18 February 2009

PAS dan skandal seks pemimpin parti lawan - malaysiakini

PAS dan skandal seks pemimpin parti lawan
Ahmad Tajdid
Wed | Feb 18, 09 | 2:30:51 am MYT

BUKANlah sesuatu yang wajar jika kehidupan peribadi seseorang didedahkan kepada umum, apatah lagi jika ianya menyentuh tentang aib seseorang. Apatah lagi jika 'kejahatan' yang dilakukan itu dibuat di tempat tertutup dan pelakunya sendiri tidak berbangga dengan maksiat yang dilakukannya dan berasa malu jika kejahatannya diketahui orang.





Itulah sebenarnya hikmah mengapa tuduhan zina perlu ditampilkan dengan empat orang saksi. Dan saksi-saksi itu mestilah lelaki yang adil dan tidak fasik. Semuanya bertujuan untuk menjaga aib orang yang dituduh dan untuk memastikan tidak ada insan yang teraniaya dengan tuduhan itu.

Apa yang menimpa Adun Bukit Lanjan yang juga Exco Kerajaan Negeri Selangor, Elizabeth Wong adalah sesuatu yang malang. Selepas gambar separuh bogel yang dirakamkan ketika beliau tidur disebarkan kepada media massa, MMS dan internet, Elizabeth mengambil keputusan meletakkan jawatan Exco dan Adun walaupun beliau sebenarnya teraniaya.

Atas dasar prinsip, Elizabeth sanggup melepaskan jawatan kerana bimbang masalah peribadinya itu akan dieksploitasi oleh musuh-musuh politiknya untuk memburuk-burukkan organisasi politik dan kerajaan negeri yang diwakilinya.

Setakat ini, ramai yang menyatakan simpati terhadap apa yang dialami olehnya termasuk Pergerakan Wanita MCA. Bagaimanapun, ada juga pemimpin Umno yang mendesak beliau meletakkan jawatan.

Antara yang terawal memberi komen ialah bekas Menteri Besar Selangor yang juga calon Ketua Pemuda Umno, Dato' Seri Mohd Khir Toyo. Turut sama mengalu-alukan keputusan Elizabeth untuk meletakkan jawatan ialah Ketua Menteri Melaka yang juga calon Timbalan Presiden Umno, Dato' Seri Mohd Ali Rustam.

Begitulah gelagat pemimpin Umno. Mereka sibuk dengan soal moral dan akhlak pemimpin-pemimpin bukan Islam (seperti yang menimpa Elizabeth dan Adun Bukit Selambau, V Arumugam di Kedah), tetapi tidak pula prihatin dengan akhlak dan moral para pemimpin parti mereka sendiri, yang rata-ratanya berbangsa Melayu dan beragama Islam.

Ketika Mohd Khir Toyo menjawat Pengerusi Perhubungan Umno Selangor, tiga skandal peribadi membabitkan dua ahli Dewan Rakyat dan seorang ahli Dewan Negara Umno Selangor cuba dipendamkan beliau dari pengetahuan umum.

Khir tidak pula sibuk mendesak ketiga-tiga pemimpin Umno negeri itu supaya meletakkan jawatan, malah tempoh 'senatorship' salah seorang daripada mereka dilanjutkan!

Dan sebenarnya, jika skandal seks dan moral para pemimpin Umno didedahkan satu persatu kepada umum, pastinya kita akan loya dan muntah apabila mendengarnya!

Bagi mereka yang agak ragu-ragu, percayalah... Ini bukannya 'cubaan', tetapi benar-benar kejadian!

Penulis tidak berhasrat untuk mengaibkan mereka, tetapi cukuplah untuk memberi amaran kepada para pemimpin parti tertentu supaya tidak bertindak di luar batasan.

Mungkin ramai yang mengenali Tan Sri Abdullah Ahmad atau Abdullah Kok Lanas. Abdullah lewat kolumnya di sebuah akhbar berbahasa Melayu (ketika menerajui akhbar terbabit) pernah membangkitkan dilema yang dihadapi oleh para pemimpin parti sebuah negeri di Semenanjung untuk mencari seorang calon Menteri Besar. Calonnya sudah dikenal pasti, tetapi ada yang tidak bersetuju kerana bakal pemimpin itu dikenali sebagai seorang yang suka berpoya-poya ketika belajar di luar negara.

Tidak payahlah bagi penulis mendedahkan siapakah pemimpin itu. Bagi mereka yang ingin tahu, buatlah carian sendiri di perpustakaan ataupun arkib untuk membaca tulisan Abdullah Kok Lanas.

Ketika menjelang pilihan raya umum 1995, isu khalwat membabitkan seorang pemimpin muda PAS hangat diperkatakan. Para pemimpin Umno menggunakan isu ini semaksimum mungkin untuk menjatuhkan maruah PAS. Bagaimanapun dengan kebijaksanaan para pemimpin PAS, isu khalwat itu dapat ditangani dengan baik. Pemimpin muda PAS itu didapati tidak bersalah oleh mahkamah dan menang di kawasan parlimen yang ditandinginya dengan majoriti lebih besar.

Di waktu yang sama, para pemimpin PAS dan Harakah menerima maklumat daripada sumber yang tidak diketahui tentang skandal seks membabitkan seorang pemimpin parti lawan PAS yang juga diwar-warkan sebagai calon Menteri Besar di sebuah negeri Pantai Timur Semenanjung.

Lebih memeranjatkan, pemimpin terbabit pernah menerajui sebuah institusi agama dan kerap kali menyerang PAS dalam pelbagai isu agama dan politik. Malah beliau jugalah yang sering 'tumpang semangkuk' memberi komen dan mengulas tuduhan khalwat pemimpin muda PAS itu.

Penulis sempat bertemu dengan seorang pemimpin kanan PAS untuk mengesahkan maklumat yang diterima. Malah pemimpin PAS itu tidak menafikan maklumat yang diperolehi. Beliau bukan sahaja menjadi teman rapat pemimpin terbabit ketika kejadian itu berlaku, malah diminta menjadi wakil untuk meminang wanita tersebut bagi pihak pemimpin politik itu!

Bagaimanapun, skandal seks itu tidak dijadikan modal oleh PAS untuk memburuk-burukkan lawan politiknya. Meskipun begitu, para pemimpin parti tersebut diberitakan terpaksa mengadakan mesyuarat khas bagi membincangkan isu itu; khuatir jika ia dijadikan modal kempen oleh PAS negeri.

Dan ketika Setiausaha Perhubungan PAS negeri terbabit ditanya sama ada mahu menggunakan isu skandal seks itu dalam kempen pilihan raya, beliau penuh yakin berkata: "Itu bukan cara kita berpolitik."

Isu skandal seks pemimpin bukanlah suatu yang asing dalam politik negara. Seperti kata Menteri Besar Kedah ketika menjawab soalan wartawan berhubung dakwaan salah laku moral yang melanda bekas Exco Kerajaan Negeri yang juga Adun Bukit Selambau, V Arumugam: "Ada yang lebih teruk daripada itu, buat hubungan dengan suami dan isteri orang..."

Dan pastinya yang berperangai seperti itu ialah pemimpin Melayu yang beragama Islam.

Kita yakin kisah-kisah penarafan-X (x-rated) itu ada dalam 'kocek' Ustaz Azizan. Cuma sebagai pemimpin sebuah parti Islam, beliau tidak tergamak meluahkannya di khalayak umum.

Bukan akhlak dan moral PAS untuk bertindak seperti Umno. Tetapi jika keadaan sudah menjadi tidak terkawal dan BN secara berterusan menggunakan tektik kotor ini... Adakah pilihan lain bagi PAS?_

Tuesday, 17 February 2009

KARPAL ATAU UMNO YANG DERHAKA? - Malaysiakini

Tengku Razaleigh Hamzah menempelak pemimpin Umno yang mempersoalkan sikap sesetengah rakyat yang dikatakan tidak lagi hormat kepada institusi raja.

"Raja-raja Melayu hari ini boleh dibawa ke Mahkamah Khas kerana pindaan ke atas Perlembagaan Persekutuan'" jelasnya.

Beliau berkata , "Isu sebenarnya ialah legitimasi proses pembentukan kerajaan baru Barisan Nasional yang mengambil alih daripada Pakatan Rakyat ; bukannya tentang status Raja-raja Melayu,”

"Yang mana satukah mendatangkan keburukan lebih besar, antara pindaan Perlembagaan Persekutuan pada 1993 atau tindakan rakyat Perak baru-baru ini?" tanya beliau lagi.

Beliau turut melontarkan pertanyaan , “Siapa sebenarnya yang menderhaka kepada Raja-raja Melayu?”

Apakah Umno hari ini benar-benar mempertahankan undang-undang dan Institusi Raja-raja Melayu seperti yang didakwa.Umno perlu memberi penjelaskan kepada seluruh rakyat .

Sumber : http://Razaleigh.com

Monday, 16 February 2009

UMNO:DAPATKAN TENDER KEKUASAAN DISINI - Malaysiakini

oh..malamni pikiran amat buntu..idea idea tak muncul jugak..

sama dengan buntunya hidpuku kini..
kerja takdak apa takdak
hampela katakan hidupni..

hidup seharian makin kalut..
dapur sudah mula kurang asap
ada tak sape sape nak bagi kerja kat akuni..
jadik tukang taip pun bolehla..
pasaii tahunni satu tender pun tak dapat.
apala nasib badan..

yang ada dua tender lagi yang kena rebut..
tapi takleh nak submitlah jenis macam akuni..
muluii tak cukup bagus..
pulus kurengla katakan

rasanya tender ni hanya parti umno jer yang layak
pasai ape den kato umno layak..
pasaii umno manyak duitler katakan..

tender yang aku maksudkan tu ialah kekuasaan dan pemerintahan..
umno bolehler sebut harga kat rakyat untuk dapat memerintah
takyah buat pilihan raya lagikler..muang duitjer.

pembangkang ngan pr takyah masuk bersaing dah..mu takdak muluii..
pulus hangpa pun tak besor manopun.
umno leh sebut beaper jutapun leh bayar,,,
harapkan pr taklehler..harap dermajer..

oh yerk..aku nak tawarkan gakni..hidmat jadik blogger pak umno... aku sedia postingkan untuk korang umno..asal kena ngan sarat sarat aku ler.

ambo tengah takdak kerja ni..
dengarnyer umno mengupah blogger tulker..ambikla aku..

malamni bengang betuiila..pikik hidup yang takda kelya ni payah betuiii..

setuju tak korang kuasa pemerintahan ni di tenderkan ajer..

dicilok dari bawean termenung..link kat bawah tu

Sunday, 15 February 2009

UMNO TUNGGU MASA JADI DEBU? - Malaysiakini

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat mencabar Umno-BN agar berdepan dengan segala masalah apatah lagi kini mereka berada di ambang kejatuhan.

“Sepatutnya berdirilah seperti seorang lelaki untuk berdepan dengan PAS melalui pilihan raya terbuka, PAS tidak ada masalah kerana kita bersedia untuk berdepan dengan Umno,” katanya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Menteri Besar Kelantan itu turut menyelar tindakan Umno yang terus membabitkan pihak istana Perak bagi menjayakan agenda rampas kuasa mereka.

“Saya melihat Umno-BN memang tidak gentleman kerana terus melibatkan istana dan berselindung di sebalik kuasa kekebalan istana,” tegasnya.

“Saya tidak mahu komen tentang kenyataan Sultan Selangor yang mengatakan biadap terhadap pihak yang mengadakan demonstrasi jalanan dan membantah titah Sultan Perak,” ujarnya.

Namun beliau yang telah menerajui kerajaan PAS Kelantan 18 tahun, menegur tindakan Umno-BN dalam isu yang bergolak di Perak dengan memberikan analogi yakni perumpamaan.

“Saya ingin menegur Umno, seperti dalam sebuah rumahtangga, ada ibu bapa sebagai ketua keluarga begitu juga dengan sebuah negara yang mempunyai raja sebagai pemimpin atau ketua negara.

“Jika ada sebarang salah faham dalam rumah tangga, sepatutnya penyelesaian dibuat oleh ahli-ahli keluarga dalam rumahtangga itu.

“Begitu juga halnya dengan sebuah komuniti yang terdiri daripada parti-parti politik yang menghadapi masalah, maka penyelesaian hendaklah dibuat dengan rakan-rakan dalam lingkungan politik itu,” jelasnya.

Apa yang penting ujarnya, pemimpin politik itu harus menyelesaikan masalah sesama sendiri.

“Tetapi apa yang berlaku di Perak, Umno terus melibatkan sultan, sedangkan sepatutnya jika Umno tidak gopoh mereka boleh memikirkan kemungkinan untuk membubarkan Dun atau mengadakan pilihan raya ke atas dua atau kerusi yang bermasalah,” demikian ujarnya

Friday, 13 February 2009

NIZAR:KAMI TIDAK MENGALAH - Malaysiakini

Keputusan keluar rumah rasmi bukan tanda mengalah - Nizar

KUALA LUMPUR: Keputusan untuk meninggalkan kediaman rasmi Menteri Besar serta menyerahkan kenderaan rasmi bukan petanda Pakatan Rakyat mengalah dan kecewa, kata Datuk Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin.

Mohammad Nizar berkata tindakan itu hanyalah semata-mata mematuhi arahan pejabat Setiausaha Kerajaan negeri Perak.

"Sedikit pun tidak dengan penyerahan ini, memudaratkan apa-apa tindakan yang kami buat sebelum ini termasuk ikhtiar untuk mendapatkan deklarasi daripada Mahkamah Tinggi. Tidak menjejaskan sama sekali.

"Ia bukan sebarang petanda apaapa elemen bahawa kami menyerah, kami kecewa atau apa jua elemen yang kami ini mahu mengalah," katanya di perkarangan Kompleks Mahkamah Jalan Duta di sini selepas memfailkan permohonan mendapatkan pengisytiharan bahawa beliau adalah Menteri Besar Perak yang sah.

Ditanya apakah yang akan beliau dilakukan sementara menunggu keputusan mahkamah, Mohammad Nizar, yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Perak, berkata beliau akan meneruskan tugas harian seperti biasa sebagai Menteri Besar dan begitu juga barisan Exconya yang lain.

Mohammad Nizar, yang hadir ke mahkamah itu bersama beberapa Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), berkata bahawa pihaknya mahu menuntut hak agar Dewan Undangan Negeri Perak dibubarkan bagi membolehkan pilihan raya dapat diadakan semula.

"Kami masih berpegang kepada permohonan saya sebagai Menteri Besar, pada waktu berkenaan. Oleh kerana kami merasakan mengikut lunas undang-undang adalah kerajaan yang dipilih oleh rakyat, kerajaan yang sah, maka menggunakan peruntukkan yang ada, kami memohon perkenan Duli Yang Maha Mulia Sultan (Perak) untuk membubarkan DUN negeri Perak dan diadakan pilihan raya di seluruh 59 DUN Perak supaya hak rakyat diberikan untuk mereka memilih kerajaan," katanya.

Ditanya alasan beliau memfailkan permohonan di mahkamah Kuala Lumpur dan tidak di Ipoh, Mohammad Nizar berkata beliau dinasihatkan oleh panel peguamnya bahawa ia adalah "lebih baik dan jernih dan lebih cerdik kalau mereka datang ke sini". BERNAMA

Thursday, 12 February 2009

insurgensi dan perjuangan - malaysiakini

Analisis Isu

"

Insurgensi di Algeria

Jika di sebut sahaja Insurgensi maka kita pasti akan terbayang komunis dan wajah bengis menyiksa rakyat tempatan suatu ketika dahulu. Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa sebenarnya insurgensi tidak semestinya datang daripada pertubuhan komunis.

Ia juga boleh jadi daripada golongan liberal dan sesiapa sahaja. Malah Amerika Syarikat sendiri pernah mengambil Peranan sebagai Insurgensi semasa Perang Di Vietnam pada satu ketika dahulu.



Idea penentangan secara insurgensi ini sebenarnya di asaskan oleh Mao TSe Tung yang Berjaya mencipta kaedah hebat di dalam melakukan penaklukan terhadap pemerintah. Antara teknik yang terkenal di gunakan adalah tembak dan lari, serangan keganasan dan perang saraf. Peperangan secara insurgensi bukanlah sesuatu yang mudah untuk di tangani kerana ia melibatkan segenap aspek kerana pasukan Insurgensi juga bermain dengan kuasa politik dan berusaha untuk memujuk rakyat untuk menyokong mereka.


Langkah pertama di dalam melancarkan gerakan Insurgensi terhapa pemerintah adalah dengan melakukan penstrukturan organisasi yang teratur dan efisyen. Setiap cabang daripada organisasi hendaklah memainkan peranan yang spesifik di dalam menjayakan gerakan Insurgensi ini. Gerakan haruslah di lakukan di dalam keadaan senyap dan tersembunyi untuk mengelakkan daripada di cantas oleh pihak berkuasa daripada peringkat awal.

Suatu gerakan Insurgensi itu haruslah melawan secara gerilla terhadap kerajaan dan dalam masa yang sama harus berusaha untuk menubuhkan pasukan konvensional untuk bersedia bagi menghadapi peperangan secara terbuka dengan pemerintah.

Cabang yang lain pula di dalam gerakan ini haruslah memainkan peranan dengan mempengaruhi rakyat di dalam melakukan perjuangan dan menakutkan-nakutkan sesiapa sahaja yang cuba untuk berpihak kepada pasukan kerajaan (counter insurgent).

Langkah berperingkat-peringkat ini akhirnya akan membawa kepada perang secara konvensional ( Final Front) iaitu berdepan sendiri dengan kerajaan yang memerintah. Disinilah letaknya menang kalah sesebuah pasukan insurgensi yang di tubuhkan itu samaada berakhirnya gerakan mereka atau tertubuhnya kerajaan baru.

Apa yang ingin saya tekankan ialah sebenarnya menurut undang-undang dunia sebenarnya tidak salah melakukan gerakan insurgensi terhadap kerajaan dan mereka yang terlibat tidak akan dihukum oleh sesiapa dengan satu Syarat. Iaitu, pasukan yang melakukan insurgensi haruslah Menang di dalam perjuangan tersebut dan menjadi sebuah kerajaan yang berlegitimasi maka tiada siapa lagi yang dapat menghukum pemimpin kerajaan yang dulunya sebagai pemberontak.

Sedar atau tidak sebenarnya Politik Negara kita hampir menyamai cerita peperangan antara Insurgensi dan Counter Insurgensi. Cuma bezanya adegan tembak menembak adalah kurang berbanding insurgensi masyarakat Algeria menentang Penjajahan Perancis. Namun method dan jalan cerita seolah-olah di pelajari dari situ.

Jika kita perhatikan cara Kerajaan BN hari ini melawan kemaraan PR mempunyai persamaan dengan rancangan Sir Harold Briggs suatu masa dahulu semasa Negara di ambang ancaman komunis. Biarpun secara teknikal nya berbeza namun secara hakikatnya idea dan mekanisme mempunyai persamaan yang jelas.

Kerajaan hari ini berusaha sedaya upaya untuk menawan hati rakyat dengan menyebarkan propaganda tertentu yang kadangkala kebenaranyan di ragui. Kemudian bersusaha sedaya upaya juga untuk menyekat propaganda pihak pembangkang di dalam menyampaikan idelisme mereka. Langkah sebegini juga pernah dilakukan dahulu di mana, poster-poster daripada kerajaan British yang memerintah pada ketika itu di baling daripada kapal terbang dan mengajak puak insurgensi supaya menyerah diri. Rancangan Briggs juga dilaksanakan dengan mengepung kampung-kampung dan mengawal keluar masuk supaya idealism komunisme itu tidak di sekat sepertimana kebebasan media hari ini di sekat.

British juga pada masa itu menawarkan wang kepada anggota insurgensi yang menyerah diri dan berjanji akan membicarakan mereka dengan adil sekiranya menyerah diri.Samalah juga dengan pergerakan politik sekarang yang menawarkan wang ringgit kepada ahli politk tertentu supaya menyerahkan kerusinya agar usaha insurgensi politik PR ini gagal.

Malah ada antara teknik yang digunakan semasa zaman darurat dahulu masih lagi digunapakai sehingga kini ! Sebagai contoh ISA (Internal Security Act). ISA digunakan untuk menahan sesiapa sahaja tanpa bicara selama 2 tahun bagi memudahkan kerja meredakan insurgensi pada masa itu. Ini adalah kerana pasukan Insurgensi tidak menggunakan baju uniform dan mereka boleh terdiri daripada sesiapa sahaja.Oleh itu polis dibenarkan menahan sesiapa sahaja bagi menyiasat samaada mereka ini mempunyai hubungan dengan gerakan bawah tanah atau tidak.

Jadi adalah sesuatu yang tidak menghairankan sekiranya ada dikalangan ahli politik pembangkang di tahan kerana dari segi penggunaan strategi Counter Insurgensi ,itu adalah sesuatu yang di bolehkan.

Strategic Pencil

DEMO ALA UMNO P'BURUK KEADAAN - Malaysiakini


PULAU PINANG, 11 Feb (Hrkh) - Pemuda Umno dicabar bertarung di gelanggang sebagai 'anak jantan' bukan berselindung di belakang Sultan dalam isu membabitkan kemelut di Perak sekarang ini kata, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr. Mujahid Yusuf Rawa.







Beliau ketika berceramah di Dataran PAS Teluk Kumbar semalam menegaskan, isu yang berlaku di Perak bukan berpunca daripada Kerajaan Pakatan Rakyat atau Menteri Besar, Dato' Seri Nizar Jamaludin yang enggan berundur daripada jawatan yang disandangnya kini sebaliknya dari tangan hitam kepimpinan Umno sendiri.

"Umno tak payah buat demontrasi kerana apa yang mereka buat memakan diri sendiri. Kita kenal muka siapa yang buat demontrasi. Mereka juga adalah perampas hak orang melayu di Pulau Pinang serta kroni yang megenepikan kontraktor yang berkebolehan, " tegasnya dengan laungan 'Kerajaan haram Perak' oleh ribuan hadirin.

Semasa isu ke mana nasib bahasa Melayu, pengguna bahasa Inggeris dalam pelajaran Sains dan Matematik dan sebagainya ke mana suara pemuda Umno melainkan memberikan sokongan penuh terhadap idea yang dicetuskan oleh mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Sekarang ini idea tersebut bukan sahaja ditentang hebat oleh banyak kumpulan malahan telah wujud demontrasi untuk mengatakan bantahan terhadap idea kononnya boleh meningkatkan keupayaan anak melayu khususnya bila pelajaran itu diubah dalam bahasa Inggeris.

"Natijahnya kini semua boleh lihat apa yang berlaku bilamana pelajaran itu tidak boleh dibanggakan sebaliknya Kementerian Pelajaran terpaksa menurunkan graf terhadap pelajaran berkenaan semata-mata untuk menunjukan kejayaan yang diharapkan, " terang beliau yang juga Timbalan Pesuruhajaya PAS Negeri Pulau Pinang.

Umno sebenarnya sedar diri sendiri kerana sanggup mengadai perjuangan yang dibawa oleh kumpulan veteran parti itu yang kini sudah menyebelahi Pakatan Rakyat dari segi perundangan dan perlembagaan Negeri Perak.

Berdemontrasi ala Umno itu jelas memburukkan keadaan lagi apabila terus memberi kepercayaan kepada kerajaan yang dianggap haram kerana tidak mengikut lunas-lunas perundangan sebenar dengan memberi hak kepada rakyat untuk memilih sendiri siapakah Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) yang boleh memainkan peranan membantu rakyat atau mempunyai kometmen yang tinggi terhadap parti yang diwakilinya.

Turut berceramah sama dalam program anjuran PAS Negeri Pulau Pinang dengan kerjasama PAS Balik Pulau itu ialah Ahli Parlimen Kuala Trengganu, Haji Wahid Endut

Wednesday, 11 February 2009

Misionaris, Dibalik Rusuh Provinsi Tapanuli - malaysiakini

Misionaris, Dibalik Rusuh Provinsi Tapanuli

Tulisan ini di kutip 100 % dari http://swaramuslim.com
Misionaris, Dibalik Rusuh Provinsi Tapanuli
Oleh : Redaksi 10 Feb 2009 - 8:15 pm

Kematian Aziz Angkat, ketua DPRD Sumatra Utara, adalah korban dari pihak yang memiliki kepentingan. Dari urut-urutan kejadiannya, sangat jelas ia menjadi sasaran utama para pengunjuk rasa pembentukan provinsi Tapanuli. Siapa yang diuntungkan ? betulkah ada agenda dari kaum non islam ?

Dokter menyatakan ada memar di dada dan kepala sekretaris DPD Partai Golkar tersebut. Walaupun dokter mengakui bahwa penyebab kematiannya adalah adanya serangan jantung, toh pemicunya disebabkan adanya tindak kekerasan. Seorang anggota DPRD Sumut dari Golkar menuding dalang aksi anarkis tersebut adalah seorang anggota dan mantan anggota DPRD setempat.

Di daerah asalnya, pro-kontra pembentukan Provinsi Tapanuli intensitasnya terus meningkat. Tapi, sekelompok elite yang mengaku tokoh masyarakat Tapanuli, nekat menyampaikan usulannya pada Ketua DPR Agung Laksono dan Pimpinan Komisi II DPR RI di gedung DPR/MPR Jakarta.

Para elite yang beragama Nasrani ini, terdiri dari Budiman Nadapdap, Chandra Panggabean dan Burhanuddin Radjaguguk dari DPRD Sumatera Utara. Radya Nadapdap dan Sabar Martin Sirait dari Komite Kerja Pembentukan Provinsi Tapanuli juga hadir. Selain ke DPR, mereka juga menyambangi Departemen Dalam Negeri (Depdagri) dan Dewan Perwakilan Daerah (DPD).

Saat bertemu Direktur Penataan Daerah dan Otonomi Khusus Depdagri Ahmad Zubaidi, di Jakarta, ketua Panitia Pembentukan Provinsi Tapanuli Sabar Martin Sirait meyakinkan, pembentukan Provinsi Tapanuli merupakan aspirasi masyarakat. �Masyarakat menghendaki terbentuknya Provinsi Tapanuli untuk memperpendek birokrasi pemerintah,� ujarnya.

Sementara itu, Wakil Ketua Fraksi PDIP DPRD Sumut Budiman Nadapdap menegaskan, pembentukan Provinsi Tapanuli sangat penting untuk memacu pembangunan. �Saat ini, Tapanuli tertinggal dibanding wilayah Pantai Timur Sumatera Utara. Karenanya, perlu percepatan pembangunan dan memperpendek kendali pemerintah,� lanjutnya.

Memang, sejak tahun 2000, elit Kristen di wilayah eks Keresidenan Tapanuli, Sumatera Utara, merancang provinsi baru lepas dari Sumatera Utara. Provinsi yang rencananya bernama Provinsi Tapanuli ini, terdiri dari 10 kabupaten/kota. Yakni, Kabupaten Tapanuli Tengah, Tapanuli Utara, Humbang Hasundutan, Toba Samosir, Samosir, Nias, Nias Selatan, Dairi, Pakpak Barat dan Kota Sibolga.

Padahal, wilayah eks Karesidenan Tapanuli yang dibentuk Belanda tahun 1915 ini, tak hanya 10 wilayah di atas. Kabupaten Tapanuli Selatan, Kabupaten Mandailing Natal dan Kota Padang Sidempuan juga termasuk eks Karesidenan Tapanuli. Tapi, ketiga kabupaten/kota hasil pemekaran Kabupaten Tapanuli Selatan ini, ternyata menolak bergabung

Penolakan terbentuknya Provinsi Tapanuli juga disuarakan kalangan intelektual, tokoh masyarakat, tokoh agama, generasi muda, LSM dan anggota DPRD. Ketika Sabili meliput ke Medan dan wilayah eks Karesidenan Tapanuli, suara masyarakat yang menolak nyaris tak terdengar.

Masyarakat yang menolak pembentukan Provinsi Tapanuli sama sekali tak memiliki akses terhadap media massa. �Yang terjadi sebaliknya, setiap hari masyarakat �diteror� oleh Koran Sinar Indonesia Baru (SIB) yang memberitakan dukungan pembentukan provinsi,� tegas Majuddin Bondar, Ketua Aliansi Generasi Muda Sibolga�Tapanuli Tengah (AGMST).

Pemilik Koran SIB, GM Panggabean, ketika diklarifikasi Sabili tak bersedia diwawancarai. Melalui sekretasinya, Nala, GM Panggabean yang terlibat dalam Kepanitiaan Pembentukan Provinsi Tapanuli ini menyatakan, �Pak GM Panggabean kondisinya tidak mungkin diwawancarai karena sakit. Ketika didesak, ia menambahkan, �Pak GM punya penyakit bawaan. Kondisinya memang begitu, sehingga tak memungkinkan.�

Buku Laporan Tugas Tim Peneliti Kelayakan Pembentukan Provinsi Tapanuli ��(Oktober, 2005) menyebutkan, munculnya keinginan pembentukan Provinsi �Tapanuli dilatari oleh beberapa hal. Pertama, latar belakang sejarah bahwa �wilayah Tapanuli yang merupakan eks Keresidenan Tapanuli yang pernah �dibentuk Belanda.�

Kedua, adanya keinginan percepatan pembangunan di wilayah Tapanuli dan �Pantai Barat Sumatera Utara. Ketiga, keinginan untuk mengelola daerah sendiri �agar pemerintahan provinsi dipimpin oleh putra Tapanuli sendiri. Keempat, �demi kemudahan birokrasi pemerintahan di wilayah Tapanuli.�

Karenanya, para pemrakarsa Provinsi Tapanuli yang menamakan dirinya Panitia �Pembentukan Provinsi Tapanuli memasukkan 10 kabupatan/kota ke dalam �rencana mereka. Kesepuluh kabupaten/kota itu adalah Kabupaten Tapanuli �Tengah, Tapanuli Utara, Humbang Hasundutan, Toba Samosir, Samosir, Nias, �Nias Selatan, Dairi, Pakpak Barat dan Kota Sibolga.�

Kesepuluh daerah kabupaten/kota di atas memang merupakan sebagian �wilayah eks Keresidenan Tapanuli bentukan Belanda. Tapi, keseluruhan wilayah �eks Karesidenan Tapanuli meliputi sepuluh kabupaten/kota di atas ditambah �Kabupaten Tapanuli Selatan, Kabupaten Mandailing Natal dan kota Padang �Sidempuan. Ketiga kabupaten/kota yang terakhir merupakan pemekaran dari �Kabupaten Tapanuli Selatan.�

Dalam perjalanannya, masyarakat dan pemerintah Tapanuli Selatan secara �bulat menolak bergabung dengan Provinsi Tapanuli. Menurut sosiolog dari �Universitas Sumatera Utara (USU), Prof Dr Usman Pally, MA, perbedaan �masyarakat Tapanuli Utara (Taput) dengan Tapanuli Selatan (Tapsel) tidak �turun tiba-tiba, tapi memiliki akar sejarah yang panjang.�

Masyarakat Taput yakin status provinsi diperlukan untuk menghapus �peta �kemiskinan� di Tapanuli, sedangkan masyarakat Tapsel tidak demikian. Akar �perbedaan sosiologis antara dua sub kultur Tapanuli ini, lanjut Pally, telah �ditancapkan oleh penjajah Belanda yang berkuasa sejak 1915 di kawasan ini.�

Seraya mengutip Disertasi Dr Lance Castle, seorang pakar Sosiologi asal �Belanda, Pally menerangkan, saat itu Belanda menetapkan Tapanuli Utara �sebagai daerah penyangga (buffer zone) untuk menahan laju pengaruh Islam �dari Aceh dan Minangkabau. Karenanya, misi Kristen yang membonceng �pemerintah Hindia Belanda digencarkan di wilayah ini jauh hari sebelum �Belanda berkuasa.�

Konsekuensinya, ujar Pally, budaya agama (keberagamaan) masyarakat �Tapanuli Utara yang dibesarkan dalam tradisi Krsiten dan masyarakat Tapanuli �Selatan yang kental keislamannya, tak bisa disatukan lagi. Sampai saat ini, �muncul identitas diri yang berbeda di antara dua rumpun budaya Tapanuli ini. ��Dalam hal pembentukan Provinsi Tapanuli pun, mereka berseberangan,� �tandasnya.�

Tak heran jika Castle menulis, �Kedua agama samawi yang disebarkan oleh �keturunan Nabi Ibrahim ini telah dijadikan �pembatas� (borderline) ke luar dan �ke dalam antara kami dan mereka, baik oleh masyarakat Tapanuli Utara �maupun Tapanuli Selatan.�

Ternyata, penolakan terhadap pembentukan provinsi Tapanuli juga datang dari �masyarakat Sibolga dan Tapanuli Tengah. Penolakan ini mereka tumpahkan saat �menggelar unjuk rasa di Depan Kantor DPRD Sibolga. Aksi yang dikoordinir �Gerakan Masyarakat Peduli Tapanuli (GEMA PETA) ini, melibatkan beberapa �elemen mahasiswa, KNPI, Ormas dan OKP di Sibolga.�

Wakil Ketua DPRD Sibolga di depan para demonstran berjanji tetap komit �terhadap Keputusan DPRD Sibolga No 15/2006 tentang pencabutan dukungan �DPRD Kota Sibolga untuk bergabung dengan Provinsi Tapanuli. �Kita tetap solid �dan tak mau didikte kelompok tertentu untuk mengobok-obok keputusan DPRD �yang sudah keluar,� tegasnya.�

Aliansi Generasi Muda Sibolga�Tapanuli Tengah (AGMST) juga menolak �bergabung dengan Provinsi Tapanuli, dengan beberapa alasan. Pertama, Tim �Pemrakarsa Provinsi Tapanuli telah melecehkan pemerintah dan masyarakat �Kabupaten Tapanuli Selatan, Mandailing Natal, Tapanuli Tengah, Kota Sibolga �dan Kota Padang Sidempuan, karena masyarakat, DPRD dan pemerintah di �kawasan ini menolak bergabung.�

Kedua, terdapat perbedaan sosial budaya yang cukup kental antara sub kultur �Tapanuli Utara dengan Tapanuli Selatan. Ketiga, pembentukan Provinsi �Tapanuli hanya untuk kepentingan segelintir elite pemrakarsa yang berasal dari �Tapanuli Utara, sedangkan dari daerah lain tidak terwakili. Keempat, secara �ekonomi, tersedianya SDM dan SDA di wilayah ini masih diragukan.�

Sebenarnya, keinginan membentuk daerah otonom baru�baik provinsi maupun �kabupaten/kota�tak bertentangan dengan semangat otonomi daerah seperti �diamanatkan UU No 22/1999 tentang Pemerintahan Daerah. Pertanyaannya, �mengapa pembentukan Provinsi Tapanuli tak melibatkan tiga wilayah lain: �Kabupaten Tapanuli Selatan, Mandailing Natal dan Kota Padang Sidempuan, �yang jumlah penduduknya mayoritas Muslim?�

Wakil Ketua DPRD Sibolga, Yusran Parasibu, punya jawabannya. Menurutnya, �Tim Pemrakarsa menginginkan terbentuknya sebuah provinsi yang mayoritas �penduduknya beragama Kristen. �Kelompok yang sangat keras ingin membentuk �Provinsi Tapanuli ternyata juga kelompok Nasrani,� tandasnya.�

Pendapat senada diungkap Ketua Pimpinan Daerah Muhammadiyah Kota �Sibolga, Nadzran. Menurutnya, jika Provinsi Tapanuli terbentuk tanpa �melibatkan Kabupaten Tapanuli Selatan, Mandailing Natal dan Kota Padang �Sidempuan, umat Islam akan minoritas. �Kami khawatir, ada aganda tertutup �dari pembentukan Provinsi Tapanuli, karena Tim Pemrakarsanya adalah para �pendeta yang berasal dari Tapanuli Utara,� lanjutnya.�

Memang, dilihat dari komposisi penduduk, berdasarkan data Badan Pusat �Statistik (BPS) Provinsi Sumatera Utara (2005), jika Provinsi Tapanuli terbentuk, �penduduk yang beragama Islam hanya 270.113 jiwa atau 12.88 persen dari total �penduduk sebanyak 2.096.569. Sedangkan penduduk yang beragama Nasrani ��(Kristen dan Katolik) mencapai 1.826.456 atau 87.12%.�

Tak heran, jika Anggota DPRD Provinsi Sumatera Utara, Akhmad Housen �Hutagalung, menyebutnya sebagai �Provinsi Ideologis.� (dakta)

Kantor SIB Diserbu Mahasiswa

Sejumlah mahasiswa berunjuk rasa di Kantor surat kabar Sinar Indonesia Baru di Medan, Sumatra Utara. Massa menuding GM Panggabean, pemilik surat kabar SIB sebagai aktor intelektual di balik kerusuhan di Gedung DPRD Sumut. (liputan6)

Demo anarkis di medan ” H. Abdul Aziz Angkat (Ketua Dprd Sumut) meninggal

MAHDHIR KHALID TUTUPI TAIK? - Malaysiakini

pernah tak dengak perompak pencuri ngaku yang die oge merompak?

mungkin je ade.

tapitukan mungkin dibalik seribu kemungkinan terhadap satu kes yang terpencil.


macamtu gakler bila ngan orang orang yang selalu menimbulkan masalah.

mane ade yang nak ngaku..kalau tak pun die orang akan tuduh orang lain buat

atau cari kambing hitam betul tak...


sama gakler ngan pengerusi bn umno kedahtu.. adeke die cakap yang tak patut..lepas orang siap repot polis semua.. yang entah napela polis lak dan gak sprm tu siasat ato gak kite tak tahu lagunya..

adeke patut dengan semua bendetu di katenye itu hal dalaman dan ditekan parti sendiri..tak ke dungu tu..

buakpe orang nak susah adekan pilihan raye iye kalau leh menang..kan elok dietu pegang adun nya..name ade gaji ade.. pasai di oge lah dok kacau buak oge letak jawatan..puuui..mahdir gila ka apaa..uuuiii..gila ka..

kalau ahli die umno tu yang tak mo pusing semua ktengok keliling mukin jela die oge pelcaye ama ini khalig mahdirni..
kito rakyot biasa manola nak pecaye..tak gitu kekawan..pirah..halo..mamak..kari ada manyak ka.

exco h perak:adun katak dapat apa? - malaysiakini


HEE dapat jadi Exco...!!

Dato Nasa pun Dapat....!!

Jamal...dapat apa????

Osman dapat apa...???

Nampaknya orang OKU seperti Hee lebih mendapat tumpuan dan keistimewaan ( sebab dia memang istimewa pun..OKU ) sehingga dapat jadi Exco maknanya ada jawatan dalam Kerajaan Negeri..Dato Nasa pun dapat Jawatan dalam Kerajaan macam yang dijanjikan..Nampaknya dua orang ni lebih dipandang tinggi oleh Najib dari Dua Anak Katak yang la ni Harga Diri pun depa takde...

Adakah mereka berdua ni akan dapat hadiah gak kot..???

Haaaaaaaaaaaa...Hadiahnya ialah BUANG KES RASUAH!!!!MAKA AKAN GUGURLAH KES MEREKA NANTI...

Kata Hakim...Maka kami mendapati Jamal dan Osman tidak bersalah!!!!

Rakyat apa kata anda....????

ADUN KATAK DAN MENTALITY - Malaysiakini

V Arumugam adun bukit selambau dari pkr berjaya meningkatkan kredibility dan penghormatan atas nama kaumnya-kaum india hususnya dengan tindakannya yang masih beretika dan dapat dimaafkan serta patut mendapat pujian.


dengan segala tekanan yang diterima tak hanya dirinya namun telah dibawa bawa kepada keluarga yang lain, yang mengakibatkan turunnya keteguhan diri,karena ia takut kalau kalau ia akan terus menerus menurunkan kekuatannya untuk melawan tindakan dan ugutan umno bn itulah beliau melepaskan segala jawatannya dibandingkan nanti beliau melompat parti , dan mengakibatkan lebih besar kemudaratanlah beliau memilih jalan ini, syabas ..anda layak sebagai pejuang gread B

kalau kita bandingkan pula dengan dua ADUN Perak..yang telah mendapat penghormatan sebagai pejuang katak puru, yang disegi moralnya adalah amat bobrok.. kalau hanya tawaran wang yang ia terima itu masih dikatakan ada moral..namun bila melibatkan wanita sebagai tawaran itulah sebobrok bobrok moral perjuangan karena dia kalah dengan dirinya sendiri dan didalam agamanya dia adalah seorang yang amat tidak berakhlaq.

kedua adun perak itu berjaya membuktikan bahwa politikus melayu itu tidak punya keteguhan pribadi, kekuatan etika dan moral apatah lagi mempunyai akhlaq.

ternyata melayu itu dari dulu sampai kini para politikus mereka tidak pernah mahu berubah..sejak zaman melaka sememangnya mereka terkenal dengan penghianatannya.

meskipun adun selambau bukanlah seorang melayu apatah lagi seorang yang menganut islam..dari segi tindakannya beliau lebih dekat kepada islam dibandingkan dua adun islam dari perak yang tersohor sebagai adun katak puru tersebut..

penghormatan dari kami buat adun selambau V Arumugam. TERIMA KASIH KAMI SANJUNGKAN DARI SIMPATISAN PAKATAN RAKYA..SALAM PERJUANGAN

Tuesday, 10 February 2009

ds nizar di isa kan? - malaysiakini

babak baru ceritera rakyat perak dengan menteri besarnya akan memasuki plot seterusnya yaitu

perangkap untuk menahan dan mengurung menteri besar rakyat ds nizar dalam isa.

dikatakan bahwa penahanan beliau itu atas saranan pemimpin umno,

kemungkinan karena sebab takut rakyat terus bersuara menyatakan sokongan terhadap kepimpinan ds nizar dan pakatan..

antara yang menyarankan agar beliau ditahan isa adalah menteri pelancongan. dato Azalina Othman,

sementara itu Ketua Umno Cheras pula mengusulkan agar gelaran Dato' Seri yang dianugerahkan oleh Sultan ditarik balik dalam erti kata lain dilucutkan segera kerana didakwa kononnya menderhaka pada Sultan..

untuk ceritera seterusnya baca dihttp://harakahdaily.net

"Dato' Syed Hamid Albar dikatakan sudah menandatangani surat arahan menahan beliau atas sebab alasan menimbulkan huru hara dan menderhaka pada Sultan

Monday, 9 February 2009

adun katak tersepit kat icu? - malaysiakini

halo..semua dunia..

tolong uuuiii..

betulke katak lompat tu..

masuk icu..

ade sesape ooouiii

mambang mambang....

ambikjela kataktu wuuiiii..
tolong uuuuiiii....

Ahli Parlimen Bukit Gantang meninggal dunia - malaysiakini


Feb 9, 09 1:07pm

Ahli Parlimen Bukit Gantang Perak, Roslan Shaharum dari PAS meninggal dunia hari ini.

roslan shaharumPerkara itu disahkan oleh Setiausaha Agung PAS, Datuk Kamaruddin Jaffar dan ketua penerangan PAS, Mahfuz Omar.

Allahyarham diserang sakit jantung ketika sedang berbasikal dekat rumahnya di Changkat Lallang, Batu Gajah pagi tadi.

Ini disahkan oleh PAS pada kira-kira jam 1.30 tengahari tadi.

Allahyarham meninggalkan seorang balu, Safiah Harun bersama 10 orang anak.

Ini bermakna, pilihanraya kecil akan diadakan dalam tempoh 60 hari.

Antara kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dalam Parlimen Bukit Gantang ialah DUN Changkat Jering yang diwakili Mohd Osman Mohd Jailu yang keluar PKR dan menyokong Barisan Nasional (BN) Perak.

bm version bukit gantang parliamentary seat 090209Dalam pilihanraya umum lalu, Roslan mengalahkan bendahari Umno, Datuk Azim Mohd Zabidi dengan majoriti 1,566 undi.

Roslan mendapat 20,015 undi manakala Abdul Azim menerima 18,449 undi. Manakala calon bebas, M Morgan mendapat 872 undi.

Bukit Gantang merupakan kerusi Parlimen majoriti Melayu, dengan 27 peratus pengundi Cina dan 10 peratus pengundi India.

Menurut Harakahdaily, Roslan meninggal dunia kira-kira jam 12 tengah hari ketika dalam perjalanan ke Hospital Batu Gajah.

Pegawai Khas Allahyarham, Shaharudin Ahmad Sani berkata allahyarham yang tinggal di Changkat Larang, Batu Gajah menghadapi masalah kesihatan sekembalinya dari luar negara.

"Dalam lawatan beliau ke Taiwan sebelum ini, beliau pernah dimasukkan ke hospital Taiwan atas masalah gula yang tinggi.

PAS DAN UMNO MUSUH SAMPAI KEKUBUR - Malaysiakini

setelah berjaya menumbangkan kerajaan pas pakatan diperak..
apakah umno masih mahukan pas bergabung dengan umno?

apakah umno akan menghargai pas?

siapa yang rugi dan siapa untung?

gossip panas:adun kedah letak jawatan - malaysiakini


ALOR SETAR [1.37 am] - Belum pun sampai seminggu UMNO dan BN yang diketuai oleh Najib Razak "merampas kuasa" di negeri Perak, kini khabarnya mereka sudah mula melebarkan sayapnya pula ke negeri "Jelapang Padi" Kedah Darul Aman. Najib seboleh-bolehnya akan menggunakan segala kekuatan, jentera dan kewangan untuk "membeli" serta "memaksa" ADUN-ADUN Pakatan Rakyat terutamanya dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) menyertai UMNO dan Barisan Nasional. Agenda beliau jelas, dimana Najib mahu seboleh-bolehnya tiga negeri utama yang dikuasai Pakatan Rakyat dengan "majoriti mudah" seperti Perak, Kedah dan Selangor dirampas semula secara paksa sebelum beliau mengambil alih kuasa. Biarpun rakyat kecewa dan melihat senario ini, namun itulah wajah sebenar anakanda mantan PM Allahyarham Tun Abdul Razak ini. Kelibatnya jauh sekali bagai "langit dan bumi" jika mahu dibandingkan dengan ayahandanya itu. Kini Najib menggerakkan seluruh kekuatan juak-juaknya untuk mengganyang pula Kerajaan Negeri Kedah. Berbagai isu-isu sensitif yang akan dibangkitkan bagi mengelirukan rakyat. Modus Operandinya hampir sama denngan apa yang dilakukan di Perak dulu. Bermula dengan "umpan wanita" seterusnya "rasuah". Inilah yang berlaku kepada dua ADUN PKR yang merupaka Exco Kerajaan Negeri Perak dulu. Kini mereka akhirnya tewas dengan pujukan, gertakan dan kemewahan yang dijanjikan oleh Najib sekiranya bersama UMNO dan Barisan Nasional.

Khabarnya orang-orang Najib sudah mula menggempur Kedah sekarang. Bermula dengan isu exco membawa wanita bukan isterinya dalam majlis rasmi kerajaan negeri hinggalah ke isu-isu rasuah yang sudah pasti akan dibongkarkan dalam masa terdekat ini. Ini semua adalah perancangan jahat Najib Razak dalam usaha "membalas dendam" atas apa yang berlaku di Permatang Pauh dan Kuala Terengganu dalam dua pilihanraya kecil yang lalu. Najib sebolehnya mahu jadi Perdana Menteri dalam keadaan yang cukup selesa. Maka itu, kita tidak hairan bagi menjayakan projek beliau ini, kekerasan, paksaan, ugutan yang boleh mengamcam keselamatan juga bakal dilakukan. Ini semua adalah dengan kerjasama pihak-pihak yang tidak sepatutnya. Namun, dek kerana mereka takut dengan ancaman Najib maka gerakan ini diteruskan. Terkini, kami mendapat maklumat dari Kedah Darul Aman yang mengatakan seorang Exco Kerajaan Negeri iaitu YB Arumugan a/l Vengatarakoo, iaitu ADUN Bukit Silambau (foto) dari PKR telah meletakkan jawatannya malam tadi. Ini berikutan beliau tidak tahan lagi dengan tekanan dan ugutan supaya beliau melompat parti. Akibat bimbang dengan keselamatan keluarganya, maka beliau terpaksa mengundur diri dan meletakkan jawatan secara terhormat. Perkara ini telah disahkan sebentar tadi. Ini bermakna satu pilihanraya kecil akan diadakan di Kedah dalam masa terdekat ini.

http://pahangdaily.blogspot.com/2009/02/eksklusif-gempar-exco-kerajaan-negeri.html

PERAK:PR AKAN TERUS HILANG KEKUASAANNYA DI PERAK - Malaysiakini

kita tahu harta kita telah dirompaklah katakan,dan kita tahu siapa yang merompak, mengapakah kita tidak mampu mengambil balik harta kita itu?

karena dia kuat

karena kita lemah

karena kita takut

karena kita telah rela

maka kita dengan jawaban yang tertera diatas itu,adalah selemah lemah golongan, dan hanya berharap ihsan tuhan,..
justeru dari itu jangan berharap harta kita itu akan kembali lagi menjadi milik kita,

boleh jadik harta tersebut dah habis dibelanjakan dan dijual dipasar dan pasar gelap..

Sunday, 8 February 2009

PERAK CERITA DAN ULAMA' PENJILAT - Malaysiakini

setelah mendapat pangkat sebagai ulamak penjilat yang menuruti titah segala pimpinan politik harussani kembali berkokok..

kokok kali ini seakan dia sahaja yang benar orang lain punya pandangan adalah salah...

sehingga apa yang di ungkapkan oleh harussani itu lebih membingungkan orang awam yang sememangnya awam terhadap ilmu agama

keawaman mereka itu karena sememangnya pimpinan politiklah yang menginginkan sedemikian rupa agar orang awamitu jadi bodoh dan di perbodohkan.. agar kekuasaan mereka terus berlangsung di berbagai alasan penipuan tak kiralah atas nama apa bendanya yang penting kelangsugan kekuasaan mereka tercapai..

PERAK KINI:Tiga Kaedah ‘Lucut Jawatan’ Menteri Besar

nizar

BismilahirRahmanirRahim.

Saya bersyukur ke hadrat Allah SWT atas kesihatan tubuh badan dan kesabaran yang dianugerahkanNya kepada saya dan seluruh rakyat negeri Perak Darul Ridzuan.

Saya mengambil kesempatan ini untuk menerangkan beberapa perkara berkaitan perkembangan krisis di negeri Perak terutamanya selepas upacara angkat sumpah Menteri Besar baru negeri ini yang berlangsung di Istana Iskandariah petang tadi.

Dengan penuh rasa tanggungjawab, sukacita saya menyatakan bahawa perlantikan Menteri Besar baru itu sesungguhnya adalah tidak mengikut Undang-Undang Perlembagaan Negeri sebagaimana sepatutnya.

Apabila saya tidak meletak jawatan seperti yang dititahkan oleh DYMM Paduka Seri Sultan Perak, sebenarnya saya telah pun meneliti semua undang-undang dan peraturan yang berkaitan serta telah mendapatkan pandangan dan nasihat daripada ahli dan pakar undang-undang.

Permohonan saya kepada DYMM Sultan untuk mendapatkan perkenan membubarkan Dewan Undangan Negeri adalah menepati dan mengikut peruntukan Undang-Undang Perlembagaan Negeri

secara jelas dan pasti. Perlembagaan memperuntukkan dengan jelas bahawa pembubaran DUN sepatutnya telah pun berlaku setelah permohonan perkenan saya kemukakan kepada DYMM Tuanku Sultan.

Saya juga yakin bahawa pembubaran DUN adalah langkah terbaik bagi menyelesaikan kemelut politik negeri Perak. Biarlah rakyat membuat keputusan. Saya percaya bahawa rakyat berhak membuat keputusan berkenaan parti manakah yang rakyat mahu berikan mandat sebagai kerajaan. Keputusan menyerahkan penentuan itu kepada rakyat adalah bertepatan dengan prinsip demokrasi dan sistem Raja berperlembagaan yang dijunjung bersama.

UMNO telah mencemarkan Institusi Raja melalui konspirasi yang sangat kotor semata-mata kerana dendam kesumat dan nafsu melampau untuk memerintah. Mereka sanggup mengheret Institusi Raja kepada kecelaruan yang boleh menjejaskan penghormatan dan sanjungan rakyat terhadap istana.

Tiga Kaedah ‘Lucut Jawatan’ Menteri Besar

Berhubung kecelaruan isu ‘letak jawatan’ atau ‘lucut jawatan’ saya sebagai Menteri Besar, suka saya jelaskan kepada seluruh rakyat negeri Perak bahawa Perkara 16(6) Undang-Undang Perlembagaan Negeri dengan terang menyatakan bahawa ‘lucut jawatan’ saya hanya boleh berlaku melalui 3 kaedah iaitu :

Pertama – pembubaran Dewan Undangan Negeri.

Kedua – undi tidak percaya dalam sidang khas Dewan Undangan Negeri.

Ketiga – saya meletak jawatan secara sukarela.

Tetapi apa yang terjadi sekarang, tiada mana-mana satu pun di antara 3 kaedah itu berlaku. Saya tidak meletak jawatan. Pembubaran DUN tidak berlaku. Belum lagi berlangsung sidang khas atau apa-apa sidang membincangkan usul undi tidak percaya terhadap saya. Maka bagaimana boleh dikatakan saya bukan lagi Menteri Besar Perak?

Apabila saya masih lagi Menteri Besar Perak yang sah mengikut undang-undang, maka adalah ganjil apabila dilantik seorang Menteri Besar yang baru. Bukan saja ganjil, tapi salah. Perlantikan Menteri Besar hanya boleh atau perlu dibuat apabila berlaku kekosongan jawatan itu. Sehingga saat ini saya masih MB mengikut perlembagaan. Belum berlaku kekosongan. Saya MB yang sah manakala Dato’ Dr. Zambry adalah MB tidak sah atau MB haram.

Fitnah Media Kawalan UMNO – Saya Nak Saman Sultan, Saya Arahkan Rakyat Memberontak dan Saya Menjerit Di Pejabat

Hari ini timbul isu bahawa saya akan saman DYMM Tuanku Sultan. TV1 dan TV2 serta semua saluran TV milik Media Prima menyiarkan berita itu. Ini adalah satu fitnah yang sangat dahsyat. Tohmahan jahat ini dicipta oleh UMNO untuk menimbulkan kebencian orang ramai khususnya rakyat negeri Perak terhadap saya dan Pakatan Rakyat. Mereka mengulas isu ini secara terarah untuk menjauhkan kita dari istana. Mereka mencipta tuduhan ini untuk membangkitkan kemarahan orang Melayu terhadap saya dan Pakatan Rakyat dengan tujuan menenggelamkan perbincangan tentang pencabulan undang-undang yang mereka lakukan demi merampas kuasa.

Saya juga dituduh menggerak dan mengarahkan rakyat supaya bangkit menentang istana. Media yang dikuasai UMNO menggambarkan saya bertanggungjawab ke atas perhimpunan rakyat yang berlaku di merata tempat dalam masa beberapa hari ini termasuk himpunan di Kuala Kangsar yang tercetus kekecohan.

Sehubungan dengan itu, saya dengan ini menafikan sekeras-kerasnya segala tuduhan dan fitnah yang dilemparkan terhadap saya. Saya tidak mengeluarkan apa-apa arahan kepada rakyat untuk maksud berhimpun menyatakan bantahan kepada istana. Semua ini adalah propaganda UMNO.

Media elektronik yang dipengaruhi UMNO juga memutarbelit laporan mengenai insiden di pejabat saya iaitu pejabat Menteri Besar pagi tadi. Mereka melaporkan bahawa saya ‘menjerit’ ketika kekecohan semasa kehadiran puluhan wartawan.

Sebenarnya yang menjerit itu bukan saya. Yang menjerit ialah Dato’ Setiausaha Kerajaan Negeri iaitu Dato’ Dr. Abdul Rahman Hashim yang menghalau wartawan supaya keluar dari bilik itu. Wartawan dalam dan luar negeri menjadi saksi tindakan primitif Setiausaha Kerajaan Negeri yang menghalau petugas media di hadapan saya.

Saya tegaskan sekali lagi bahawa bukan saya yang menjerit seperti dilaporkan oleh media elektronik pengampu UMNO. Saya nafikan sekeras-kerasnya tuduhan itu. Anda boleh saksikan sendiri video yang sempat dirakamkan oleh salah seorang wartawan ketika insiden itu. Dato’ Dr. Abdul Rahman Hashim yang menjerit.

Sukacita saya menyatakan sekali lagi bahawa saya menyanjung tinggi Institusi Istana sepanjang sepuluh bulan lebih saya memikul amanah ini dan saya telah memberikan kepatuhan saya kepada DYMM Tuanku Sultan dengan sepenuh jiwa dan raga. Dalam perkara yang sedang berlaku ini, saya sebenarnya bermaksud membela dan mempertahankan Institusi Diraja bahkan Institusi Kesultanan Melayu seluruhnya supaya tidak dipandang memihak kepada mana-mana kumpulan dalam isu ini. Saya tidak rela rakyat menganggap Istana menyebelahi mana-mana pihak. Saya ingin menyelamatkan istana daripada tohmahan rakyat. Saya ingin memelihara kepercayaan rakyat kepada institusi ini iaitu institusi yang luhur dan adil.

Pesanan Kepada Seluruh Rakyat Negeri Perak

Saya merayu kepada seluruh rakyat negeri Perak supaya janganlah bertindak diluar batasan. Apa yang kita lakukan adalah usaha menuntut keadilan serta menuntut diberikan hak kepada rakyat untuk membuat pilihan sepertimana yang dijamin oleh perlembagaan.

Terimakasih kepada semua rakyat negeri Perak atas sokongan, pandangan dan ucap selamat yang diberikan kepada saya. Saya sudahi dengan wabillahi taufiq wal hidayah wassalamu alaikum warahmatullah.

IR MOHAMAD NIZAR JAMALUDDIN

Menteri Besar Perak

FITNAH TANAH DI PERAK DARI TULANG BESI - Malaysiakini

Artikel ini saya post pada bulan November tahun lepas. Juga, dibawah ada penerangan lain dari seorang weblogger di Laman Tranung Kite. Fitnah UMNO di Perak Yang Bahaya: Pemberian Hak Milik Kekal Kepada Kampung Baru dan Kampung Tersusun

Terdapat satu fitnah yang bagi saya sangat bahaya terhadap Kerajaan Pakatan Rakyat Perak. Fitnah tersebut adalah kononnya pemberian hak milik 999 tahun/kekal kepada kampung baru adalah mengadaikan hak orang Melayu di Perak dan kononnya orang Cina sudah mengusai pentadbiran kerajaan Perak melalui PAS.Here is the beginning of my post. And here is the rest of it Hakikatnya UMNO takut kerana isu pemberian hak milik kepada Kampung Baru dan Kampung Tersusun ini adalah janji Barisan Nasional sejak sekian pilihanraya.

Saya pula merasakan fitnah ini adalah bahaya kerana saya telah mendengar fitnah ini dari adik Ipar saya yang mempunyai kakak Ipar di Ipoh. Ertinya fitnah ini telah meluas dan merebak hampir seluruh masyarakat Melayu Perak dan sekarang sedang merebak ke Selangor.

Saya membaca temuramah MB Perak, Dato' Seri Nizar Jamaluddin bersama Suara Keadilan (Bil 154, 5-12 November 2008, ms 16-17). Di dalam temuramah tersebut dinyatakan oleh Dato Seri Nizar:

" Kampung Baru paling ramai penduduk di Malaysia adalah di Perak. Ia didirikan di zaman darurat di mana kerajaan ketika itu membawa kaum Cina ke kampung baru bagi mencegah anasir komunis.

Ada 134 kampung bru yang melibatkan 65k keluarga. Dalam Kanun Tanah Negara Kampung Baru sudah tidak boleh dibuka lagi. Kalau kesemuanya diberikan hak milik kekal, ia hanya melibatkan tanah 5000 ekar sahaja yang mana 80% penduduk adalah kaum Cina.

Begitu juga Kampung Tersusun yng mempunyai hampir 75k keluarga di mana 70% penduduknya orang Melayu. Ia juga hanya melibatkan 7k ekar.

Kita tidak memberikan tambahan tanah tetapi kita hanya tukarkan daripada pajak kepada hak milik kekal. Kerajaan juga mendapat pendapatan RM330juta. Kalau dulu penduduk kampung baru ada pajakan 99 tahun dan kalau tanahnya disandar kepada bank mereka akan mendapat sedikit nilai sahaja. Sekarang kalau tanahnya jadi hak milik kekal bank akan berikan pinjaman maksima. Penduduk boleh gunakan wang tersebut untuk meningkatkan imej persekitaran rumah mereka.

Kerajaan BN menjadikan isu ini untuk memancing undi"

Sekarang sudah terang lagi bersuluh. Segalanya adalah fitnah UMNO untuk memburukkan kerajaan Pakatan Rakyat Perak. Setelah ditolak secara borong oleh pengundi Cina dan India pada PRU lepas, maka UMNO hanya bergantung nyawa kepada 60% pengundi Melayu yang mengundi mereka dahulu (kerana 40% pengundi Melayu telah mengundi Pakatan Rakyat di Perak).

Tidak ada penguasaan DAP ke atas kerajaan Perak, tidak ada penguasaan orang Cina ke atas kerajaan Perak, tidak ada pengurangan kekuasaan orang Melayu dalam pentadbiran kerajaan negeri Perak. Segalanya hanyalah fitnah dari UMNO.

Sebenar-benarnya, fitnah ini ditumpukan kepada pekerja2 kerajaan negeri supaya diharapkan mereka akan belot kepada kerajan negeri atas dasar mempertahankan kekuasaan orang Melayu di Perak. Itu sahaja.

Memainkan isu perkauman ini menunjukkan UMNO adalah desperado. Al maklumlah, sumber kewangan UMNO diperingkat cawangan dan bahagian selama ini datang dari kerajaan negeri. Sekarang ini sumber ini telah kering seperti gurun Sahara di musim panas. Cawangan-cawangan UMNO mcm tak bermaya, nak buat program pun takda duit.

Hasilnya aktiviti yang mereka mampu lakukan adalah menyebarkan fitnah seperti ini.

Ingatlah nasihat dari kawan saya yang bekas UMNO:

"Sekiranya ada orang UMNO berkata Tuhan itu Satu, jangan percaya. Bukan kerana kenyataan itu tidak benar tetapi kerana yang bercakap itu adalah orang UMNO"

Bahagian II

Dari Pendekar Klate:

kes tanah yg saya tahu begini

ada 3 jenis, iaitu
1. kg tersusun
2.kg baru
3. tanah tradisional

org tuduh MB bagi kat cina, tp..

bagi ke sumua 3 jenis tu, terdapat lebih kurang 140,000 geran pemilik dimana
no 1 da no 2, hampir 75% adalah milik melayu
manakal kg tradisional itu boleh dikatakan 99%milik melayu.

ini bukan kes pemberian baru, tp memang milik mereka sejak berzaman lamanya.

kg tersusun pun majorit milik melayu. jadi kes 999 tahun itu lebih untung kepada org melayu.

dari sejuml;ah lebih kurang 140,000 geran (pemilik itu, kaum cina dan india hanay perolehi sekitar 42,000 hak milik 999 tahun saja berbanding bakiya adalah hak milik melayu diberikan.

siapa yg cerdik? DAP atau PAS (Md NIZAR).

dan yg paling bodoh ialah sultan dan umno.

bab pemberian balak, MB amat tegas, ADUN tidak diberikan hak. zaman umno setiap ADUN akan perolehi sekitar 1200 hektar setipa org kws balak. bagi balak untuk istanna, MB mengurangkan saja. itu yg istana tak suka. dalam perlembagaan, sultan tiada hak ke atas balak, tp MD nizar masih bg wpun jumlahnya dikurangkan.

kes PAsir juga melibatkan sultan. n

isu inilah yg sebabkan sultan marah. kerana menyekat sumber penambahan kekayaannya.

apa lagi mainan politik kotot umno dan tikaman umno kepada sultan.

apa pun sultan dan umno sama sama perosak Islam. bini sultan pun tak tutup aurat sedangkan sultan adalah ketua agama.

Saturday, 7 February 2009

PERAK TERKINI:BENARKAH KERAJAAN INI HARAM DAN RAPUH - Malaysiakini

banyak orang mengatakan bahwa kerajaan haram yang didirikan bn umno di perak adalah lemah dan bergantung pada dahan yang rapuh,

kerapuhan yang dimaksudkan ialah dimana ia ditegakkan dengan aksi lompat dan loncat adun adun ahli silap mata sarkas tersebut,benarkah begitu halnya?

dalam sejarah terjadi hal lompat dan loncat yang lalu,bn umno pernah menuliskan dalam sejarah kerajaan sedemikian dapat kekal dengan begitu agak lama menguasai kerajaannya..

di terengganu dan di kelantan yang pernah menyaksikan hal sama bukan?

ini menunjukkan benarnya kata sayyidina ali kw. bahwa kebenaran yang tidak kuat perancanganannya akan kalah dengan kebathilan yang tersusun..

tipu helah kebathilan yang menghalalkan segala macam jalan demi tercapainya tujuan harus ditentang dengan segala macam cara juga untuk menundukkan kebathilannya..

dengan mendatangkan kebenaran yang lebih benar dalam kebenaran serta keadilan dan qisosnya.
yang harus diterapkan oleh pejuang kebenaran secara serentak.

jika tidak kebenaran hanya menjadi budak suruhan kepada kebathilan tersebut.

kalau memang kerajaan yang dikatakan haram ini rapuh,mari pr tunjukkan kerapuhannya denga secepat mungkin menumbangkkannya kembali dan
mari kita teruskan perjuangan ini dengan mengambil kekuatan rakyat.
bersa.....

PERAK HAL:SALAHKAH ANWAR IBRAHIM - malaysiakini

Ketika keputusan pilihanraya pada 8 Mac 2008 diumumkan, semua rakyat bersorak kegembiraan. BN hilang 2/3 majoriti, BN hilang 5 negeri, Samy Vellu kalah, Sharizat kalah, KJ pada kiraan awal kalah lepas itu menang dengan penurunan majoriti dengan begitu mendadak. Semuanya disambut dengan penuh rasa kegembiraan, tangisan, dan sambutan terhadap kemenangan tersebut diraikan dengan penuh rasa syukur.

Namun apabila kerajaan Pakatan Rakyat di Perak goyah dan telah dirampas kekuasaannya dengan tidak mengikut undang - undang. Mula kedengaran suara - suara busuk mengeji Anwar Bin Ibrahim. Ada yang mengatakan beliau tidak pandai memilih calon. Ada yang mengatakan sebab beliau yang sibuk - sibuk cakap fasal 16 September maka inilah hasilnya. Perak hilang.

Bezanya Anwar dan Najib adalah Anwar mahu peralihan kuasa itu dilakukan dengan cara mengikuti undang - undang. Anwar telah meminta agar Pak Lah memanggil satu sidang khas parlimen dijalankan. Adakah Pak Lah akur dengan tuntutan beliau, sudah pasti tidak. Kenapa tidak akur kerana Pak Lah tahu pasti ada beberapa Ahli Parlimen BN yang akan memberi undi tidak percaya kepada beliau. Speaker Dewan Rakyat juga telah beberapa kali menolak usul undi tidak percaya yang diusulkan oleh Pakatan Rakyat. Anwar tidak gopoh seperti mana Najib. Anwar tidak menculik dua Adun KeADILan dan membawanya ke Pekan. Anwar tidak terus memaksa Agong memecat Pak Lah. Anwar tetap mahu melakukannya dengan mengikut perlembagaan negara. Kerana apa? Kerana beliau tidak mahu peralihan kuasa itu berlaku dengan kekacauan. Lihat di Perak. Apabila kekuasaan itu dilakukan tidak mengikut perlembagaan Sultan sendiri terasa bahananya. Itulah yang membezakan upacara LOMPAT ANWAR dengan NAJIB.

Apabila terjadinya pembelotan oleh dua Exco KeADILan, segera tampil beberapa insan yang mengutuk Anwar Bin Ibrahim kerana tidak pandai mengenal calonnya itu. Baik, biar saya berikan beberapa contoh. Contoh yang pertama, ibubapa mana yang tidak mahu anaknya menjadi insan yang berguna. Anak - anak diberi didikan supaya mereka tidak menjadi gangster, amanah, tidak rasuah, tidak bunuh orang dengan C4, tidak bunuh orang di penjara dan bermacam lagi perkara buruk yang tidak terjadi kepada mereka. Tapi apabila anak - anak itu tetap juga menjadi jahat adakah ianya salah ibubapa. Nabi Nuh a.s juga gagal mendakwah anak dan isterinya. Adakah Nabi Nuh a.s gagal? Tidak, ini semuanya berlaku diluar jangkaan kita. Contoh kedua, apabila si suami berkahwin dengan isterinya sudah pasti mereka mahu perkahwinan mereka kekal dan bahagia senantiasa. Segala kasih sayang dan pengorbanan dilakukan dengan ikhlas dan dengan rela hati semahunya. Tapi jika si suami mempunyai perempuan simpanan adakah si isteri mengetahuinya. Bila si suami membawa perempuan simpanannya pergi ke mana - mana untuk melepaskan nafsunya adakah si isterinya tahu dan begitu juga sebaliknya. Semuanya ini berlaku diluar jangkaan kita. Kita bukannya Tuhan. Hanya Tuhan sahaja yang mampu mengenal makhluk ciptaanNya. Walaupun tarbiyah, usrah, sekolah, kelas - kelas diberikan kalau sudah ditakdirkan mereka menjadi jahat maka jahatlah mereka. PAS pernah hilang Allahyarham Asri Muda, Nakhaie. PRM pernah hilang Kassim Ahmad. DAP pernah hilang Lee Lam Thye. Adakah ini semua salah pucuk pimpinan. Tidak dapat dinafikan mungkin ada beberapa perkara yang menyebabkan mereka khianat. Tapi adakah mereka boleh menjangkakan. TIDAK!!

Saya merasa jijik dan sedih kerana beberapa insan yang telah mengutuk Anwar dan Pakatan Rakyat. Semua orang mahu melakukan terbaik. Tapi jika sudah begini suratan takdir apa yang kita boleh buat. Cukup sekadar kita menjadikannya sebagai iktibar dan pedoman. Jadikan peristiwa ini sebagai satu pemangkin semangat untuk terus berjuang mereka yang zalim ini. Perompak tidak akan berhenti merompak. Perompak tidak akan merompak ikut pintu depan sahaja. Mereka akan merompak dari semua segenap penjuru. Walaupun kita ada pengalaman dari tahun 1961 tapi mereka yakni Zionis Malaysia ini tidak akan berhenti merompak. Mereka akan menggunakan taktik - taktik yang licik sampai ada satu tahap menculik wakil - wakil rakyat kita. Tidak boleh beli RM 50 juta, diculiknya mereka.

Saya bukannya taksub dengan Anwar Bin Ibrahim. Tapi saya simpati dengan beliau kerana beliau bersungguh - sungguh untuk memastikan Malaysia selamat dari cengkaman Zionis Malaysia. Beliau bersungguh - sungguh membawa PAS dan DAP duduk semeja. Beliau bersungguh - sungguh membawa usul tidak percaya dan memanggil sidang khas Parlimen tapi tidak berjaya. Adakah ini salah beliau. Kita merancang wahai sahabatku. Selebihnya Tuhan yang menentukan.

Jadi buat mereka yang mengkritik yang keterlaluan terhadap beliau renung - renungkan. Kuatkan semangat dan teruskan berjuang. Buat mereka yang hanya duduk didalam pejabat yang berhawa dingin, di rumah dan yang tidak pernah berjuang hatta menampak poster di pokok ketika pilihanraya you can shut your mouth!!!!

http://dragsuperstar.blogspot.com/2009/02/bersalahkah-anwar-bin-ibrahim.html

Sultan Perak perlu guna kuasa simpanan~ref Malaysiakini

Sultan Perak perlu menggunakan kuasa simpanan bagi menyelesaikan krisis politik yang kini melanda negeri itu.

Sehingga malam ini, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin masih enggan meletak jawatan sebagai Menteri Besar Perak walaupun jawatan itu kini secara rasminya telah disandang oleh Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir atas keyakinan yang beliau masih sah memegang jawatan itu di bawah Undang-undang Tubuh Negeri Perak.

Pensyarah kanan undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof Dr Abdul Aziz Bari berkata, kedudukan pada masa ini berada dalam keadaan Perlembagaan tidak 'berkata' apa-apa dan tidak menawarkan apa-apa bagi menangani krisis yang berlaku.

"Dalam kes seperti ini, Sultan perlu menggunakan kuasa-kuasa simpanan yang ada padanya.

"Menang benar kuasa itu tidak termaktub dalam Perlembagaan tetapi dalam menangani krisis seperti ini Sultan mempunyai kuasa, katanya kepada Bernama, hari ini. Beliau menjelaskan, ada dua cara Sultan boleh bertindak dan satu daripadanya adalah membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) walaupun tanpa nasihat seorang Menteri Besar.

"Satu cara lagi adalah Sultan membatalkan pelantikan Mohammad Nizar sebagai Menteri Besar dan kemudian membubarkan dewan undangan negeri," katanya.

Beliau berkata, krisis itu boleh berlanjutan selama mana Mohammmad Nizar enggan untuk mengosongkan jawatannya yang boleh menimbulkan persoalan berhubung kesahan kerajaan baru

Ramai yang bersetuju dengan pandangan dan pendapat Professr Dr Abdul aziz Bari diatas.Beliau nampak tidak bias kemana-mana pihak; tetapi mahukan rakyat yang membuat penentuan bagi meleraikan krisis tersebut. Nak baca pendapat Professor Kangkung silaklik baca sini

PERAK:PR KEMBALILAH KE RAKYAT SECEPAT MUNGKIN~Ref Malaysiakini

pakatan harus cepat kembali mengoreksi diri secepat mungkin untuk tampil membenahi dan memberikan perlawanan yang tangguh dan berterusan

pkr, dap dan pas harus membuang sikap angkuh masing masing,tidak kiralah siapa yang punya kerusi banyak atau sedikit,tak perlu dipersoalkan dan ini wajar diamalkan demi kembalinya kekuasaan ketangan pakatan.

sikap angkuh sesetengah pihak ini telah memberi peengajaran yang besar dengan terlepasnya kuasa dari tangan pakatan.

haruslah disedari bahwa dalam pemerintahan bercorak demokrasi ini satu kerusipun amatlah penting..jadi janganlah menghinakan yang lain karena kerusi.

sikap perkauman harus dipipis habis dari parti parti pakatan..sehingga tiada lagi ruang untuk parti bercakaran dan sakit disakiti hanya karena kaum..manusia secara umumnya mengharap dan memerlukan keadilan,ihsan dan kebajikan secara bersama..itulah yang kita perjuangkan.

pakatan harus cepat kembali kepada rakyat, dengan kadar yang amat segera dengan apapun caranya sehingga tidak didahului umno bn yang telah memiliki kuasa dan jentera kewangan yang kukuh..maka kegagalan pakatan kembali kepada rakyat akan mengakibatkan kecundang dan tewas berterusan dalam pru 13 nanti..

PERAK:PASCA RAMPASAN KUASA,INILAH YG TERJADI~Ref Malaysiakini



Selepas rampasan kuasa yang paling keji dalam sejarah Malaysia berlaku..maka skrip untuk hari-hari seterusnya akan dapat dan di telaah, antara yang di jangka akanberlaku pasca peristiwa ini ialah

1. Sultan Azlan Syah ialah di antara sultan yang paling di hormati bukan sahaja oleh rakyat Negeri Perak bahkan oleh seluruh rakyat Malaysia, Sultan yang dianggap paling berpendidikan dan bijak dalam menentukan apa-apa keputusan, tetapi rentetan daripada peristiwa ini maka sudah pasti rasa hormat dan kagum itu akan hilang dari hati rakyat, terutama dari hari ahli-ahli PR, yang selama ini mempertahan institusi di Raja ketika mana cuba di khianati oleh UMNO..takpayah cakap la semua orang tahu yang UMNO cuba untuk mencabut taring raja.

2. Perbicaran kes rasuah terhadap 2 pengkhianat akan berakhir dengan pembebasan kedua-dua itu dari sebarang pertuduhan rasuah, bahkan mungkin pihak peguam negara akan menarik balik semua pertuduhan atas alasan tiada bukti, maka jadi la makhluk 2 ekor tu makhluk yang paling bersih atas dunia.

3. Manakala pengkhianat tunggal dari DAP tu pulak, paling kurang akan dapat balik kerusi beliau sebagai timbalan speaker atau akan di lantik sebagai speaker DUN Perak., Dato’ Nasaruddin pastinya sah akan menjadi EXCO.

4. SPR, SPRM, PDRM bahkan Jabatan Peguam Negara, kesemua jabatan ini sudah tidak dapat membendung diri mereka, untuk memberitahu semua orang bahawa mereka semua ini adalah hantu raya & pelesit peliharaan UMNO, betul UMNO sebagai pemerintah maka mereka mesti ikut arahan pemerintah, tetapi di sana ada pertaturan, ada undang-undang yang perlu di hormati dan di ikuti, tetapi kesemua jabatan ini rela mengenepikan segalanya kerana mereka adalah pelesit dan hantu raya UMNO. Nak contoh jugak ke? Tak payahnya semua orang tahu.

5. Kepimpinan YAB Nizar akan di buruk-burukkan dengan sedahsyat-dahsyatnya oleh RTM 1, RTM 2, TV3, NTV7, TV9, Astro Awani, Bernama TV dan semua radio-radio tempatan, begitu juga UTUSAN MALAYSIA, BERITA HARIAN, METRO, KOSMO, SINAR HARIAN dan semua akhar harian tempatan dengan menggambarkan kegagalan, ketidak stabilan, huru hara, kemiskinan, kesempitan hidup semasa pemerintahan kerajaan PR selama 11 bulan. Dan lebihparah lagi akan di gambarkan sebagai penderhaka kepada Seri Paduka Sultan Perak.

6. Sasaran seterusnya adalah negeri Kedah, siri-siri penculikan pembelian akan di lakukan secara besar-besaran, walaupu bagaimanapun Najib dan juak-juaknya akan menafikan konon mereka tidak tahu menahu tentang perkara tersebut.

7. Rakyat semakin membenci UMNO/BN atas tindakan paling tidak bertamddun oleh mereka


Setakat itu dulu peristtiwa yang akan berlaku pasca rampasan kuasa di Negeri Perak..sesiapa yang rasa nak tambah sila-silakan lah, mungkin penulis tak terperasan

Persoalan yang harus kita fikirkan:

Rakyat sentiasa menunjukkan taat setia kepada raja, tetapi apakah Raja-Raja Melayu pernah setia kepada rakyat?
http://zahidyusof.blogspot.com/2009/02/pasca-rampasan-kuasa-di-perak.html

PERAK HAL:PR DISERU BUANG KRONI UMNO SECEPATNYA~Ref Malaysiakini




Oleh: Huzaifah

Melihat reaksi rakyat Perak, tidak kira apa bangsa…mereka protes
dengan keputusan sultan.

“Mana boleh macam ni…kita sudah pilih Pakatan Rakyat. Bikin election
lah…” Salah seorang lelaki cina bersuara bila saya mengajukan
bicara.

Ya, malam 5 Februari 2009 di kediaman rasmi MB Perak meriah dan
bersemangat. Saya sendiri menyaksikan, rakyat daripada pelbagai
keturunan bersatu hati dan maksud – kembalikan hak rakyat; sultan
wajar adil dan Najib jangan ganggu urusan Perak!

Saya tidak begitu mendengar apa yang disebut oleh beberapa pimpinan
PR. Sementelah dewan utama kediaman MB memang sempit dan pembesar
suaranya agak tenggelam dengan kebisingan suara dan hon kenderaan yang
galak menzahirkan sokongan. Namun isinya saya tahu: MB Nizar adalah MB
yang sah pada sisi undang-undang tubuh negeri Perak, ini adalah
komplot jahat paling tidak bermaruah BN dan sultan jangan berlaku
zalim!

Ya, apa-apa sahaja…asalkan kerajaan PR di Perak wajar diberikan
peluang yang saksama. Kehilangan empat adun dalam sekelip mata penuh
‘kekeliruan dan kekaburan’; tiba-tiba Najib senyum lebar bak hero
menang pertandingan sabung ayam. Apa salahnya, DUN bubar dan pilihan
diberikan kepada rakyat…kenapa sultan enggan dan semuanya dilihat
memihak kepada BN. Jika SPR kita boleh fahami…tapi ini sultan, di
manakah neraca pertimbangan penuh kebijaksanaan seorang graduan Oxford
yang juga mantan Ketua Hakim Negara?

Saya kesal dengan apa yang telah terjadi. Namun saya lebih kesal jika
PR khususnya di empat negeri berbaki gagal mengambil pengajaran. Amat
mahal harga segala episod yang sudah berlaku di Perak Darul Ridzuan.
Bukan dengan linangan air mata; tetapi maruah sebuah kerajaan yang sah
namun dirobek begitu sahaja oleh tangan-tangan yang sepatutnya menjadi
payung dan naungan rakyat di sana.

Satu: Andai institusi istana masih dianggap penaung yang adil dan
saksama, maka itulah kesilapan kedua, ketiga dan keseterusnya yang
akan menimpa semua negeri PR. Ingatlah, institusi istana di negara ini
sudah lebih 50 tahun dijajah dengan pemikiran dan budaya Umno. Umno
tanpa sedar telah merasuah istana dengan pelbagai mata benda. Anugerah
balak, pasir, tanah dan sebagainya.

Apabila PR mengambil alih Perak, isu pasir misalnya menjadi ‘gendala’
yang tidak terungkaikan. PR di mana-mana negeri tidak lagi meneruskan
tradisi memberi apa sahaja kepada istana. Adakah ini sesuatu yang
direstui oleh para pemuka istana? Anda sendiri mengetahui jawapannya.
Maka sebab itulah, sedikit kesilapan boleh merencatkan perhubungan PR
dengan istana dan ia dijadikan sandaran menepikan PR walau terpaksa
dianggap ‘bodoh’ dan ‘zalim’ oleh rakyat jelata.

Kedua: Nyahkan saki-baki tinggalan Umno dan BN dalam kerajaan dan
organisasi negeri PR. Kita tidak boleh menjadikan mereka rakan apatah
lagi sahabat. Jelas, betapa angkuhnya SUK Perak Datuk Abdul Rahman
Hashim menghalau MB dan para exco-nya tanpa sedikitpun budi bicara.
Inilah wajah sebenar mereka. Baik di Perak, di Selangor, di Penang, di
Kedah mahu pun di Kelantan. Bezanya, Kelantan sudah lama ditadbir oleh
PAS dan corak pemikiran rakyat Kelantan amat berbeza dan mereka amat
menghormati Tuan Guru Nik Aziz itu sendiri, sehingga adakalanya
dilihat ia melebihi hormat mereka kepada sultan.

Sekiranya pemimpin-pemimpin negeri PR di Selangor, Kedah dan Penang
gagal menghapuskan saki-baki legasi BN @ Umno ini…ya, anda tunggulah
kelak apa yang akan terjadi.

Tidakkah anda terfikir, siapakah yang menjadi dalang membocorkan semua
rahsia atau maklumat penting seperti isu penyelewengan dan rasuah
(jika benar) MB Selangor? Kenapa mudah benar Gerak beroleh
info…kenapa Gerak tidak melaporkan satu helai pun salah laku
pimpinan negeri BN, kenapa hanya PR?

Terus-terang, kerajaan PR kena gantikan saki-baki Umno @ BN ini.
Khususnya Umno. Mereka adalah musuh dalam selimut. Manis di depan
menyumpah di belakang. Lembut bertutur lidahnya bercabang. Maka, apa
gunanya disimpan lagi semua ‘tali-barut’ ini…nyahkan…YDP PBT, SUK,
TIMB. SUK, Bendahari Kerajaan Negeri dlln. Jika tidak, anda
tunggulah…ini bukan bicara kosong!

Ketiga: Kenakan tindakan tegas kepada kakitangan kerajaan negeri yang
semasa zaman BN dahulu telah melakukan kesalahan nyata. Jika ini tidak
dilakukan, maka ia tidak akan menjadi pengajaran kepada lain-lain
saki-baki Umno untuk memberi hormat dan seterusnya menghormati
kerajaan PR.

Lihat sahaja di Selangor, apakah tindakan kepada beberapa YDP PBT yang
dahuluinya amat jelas diketahui ke-Umno-an mereka? Begitu juga di
MAIS, JAIS dan Zakat? Tiada tindakan tegas dan dibiarkan sahaja.
Akibatnya…saki-baki Umno merasa megah kembali dan makin besar
kepala.

Kenapa begitu sukar mengenakan tindakan tatatertib kepada mereka?
Adakah kerana mahu menjaga profesionalisme? Sebenarnya, tiada istilah
profesional kepada puak-puak Umno. Jika sesama mereka sekali pun
mereka sanggup hancurkan, sanggup bercah keting…apa lagi dengan
musuh politik mereka.

Kesimpulannya:

Satu: Semua MB/KM di negeri-negeri berbaki PR harus bangkit daripada
mimpi atau lamunan yang panjang. Anda tidak harus merasa bersalah
memecat SUK anda…carilah apa sahaja alasannya, sebelum mereka
bertindak menghalau anda sebagaimana SUK Perak.

Dua: Jangan anggap anda para MB profesional…kerana lawan anda para
juak-juak Umno itu tidak kenal pun erti profesional. Persetankan
istilah itu dan gantilah mereka dengan muka-muka daripada PR yang
sudah terbukti mereka adalah kawan yang setia setiap masa.

Ketiga: Carilah jalan agar anda para MB dapat menundukkan pihak
istana, sebelum mereka menundukkan anda. Jika anda para MB dan exco
masih berbaik sangka dengan istana…anda akan mengalami apa yang
dialami oleh MB Perak dan exco-exconya. Benar, sultan Perak berpesan
dengan ayat al-Quran agar Nizar bersabar…rupa-rupanya, bersabar
ketika mana Nizar dilucutkan jawatan dan dihalau dari pejabatnya
http://bloggersnetworkmalaysia.com/?p=229

PERAK:PAS DAN PERISTIWA YG BERULANG~Ref Malaysiakini

MENGAPA PAS MENGALAMI PERISTIWA HILANGNYA KEKUASAAN SEJAK SEJARAH BERDIRINYA?

MENGAPA PISANG BERBUAH DUA KALI?
HALO KAWAN JAWABLAH..

PERAK:KITA HILANG KUASA KITA AMBIL RAKYAT~Ref Malaysiakini

tugas para blog untuk memenangi perang siber kini terbuka luas dan berat..
kekalahan pakatan rakyat dalam kekuasaan kerajaan perak adalah satu pukulan yang teruk untuk diterima..

namun begitu kita tidak harus kalah semua dalam kekalahan ini.. kita harus memenangi sisi lain dari perang ini..kita rebut jiwa rakyat kembali dan juga mereka yang simpati serta kalau boleh kita kembali dekati raja..walaupun untuk beberapa kepentingann..

kita mesti ingat dan teliti kembali...mengapakah raja raja masih bergandingan dengan umno padahal umnolah yang telah menghakis kekuasaan dan wibawa raja raja?

kemenangan umno dalam merebut kuasa di perak ini juga sarat dengan beban, dua ekor buaya lompat yang masih dalam tuduhan rasuah..

apakah keputusannya dimahkamah nanti kita tahu bahwa buaya lompat ala katak ini akan bebas..karena buaya telah pupus dan dilindungi undang undang,..klau tidak runtuhlah kuasanya kembali..

disinilah kita harus memenangi kembali jiwa dan perang sarap keatas rakyat dan raja..
jadi kita sebagai penyokong PR jangan lepaskan peluang perang psikologi ini untuk menghentam amno dan mencelikkan pengundi atas pagar. teruskan perjuangan

Friday, 6 February 2009

perak terkini:kita harus bertahan~ref malaysiakini

Enam sebab mengapa kita perlu bertahan.

1. Tiada satu pun parti yang mempunyai majoriti mutlak untuk memerintah negeri Perak.

2. Sultan tidak sepatutnya diperdaya dengan permainan lompat ini dan terpaksa berhadapan dengan kerenah penubuhan kerajaan setiap kali tiga orang melompat keparti lain.

3. Keadaan masa kini adalah tidak stabil kerana tiada siapa yang dapat menghalang tiga ADUN daripada melompat keparti lain dimasa depan. Kredibiliti keempat-empat ADUN ini adalah rapuh dimana sekurang-kurangnya seorang daripada mereka telah melompat sebanyak dua kali dan kemampuan mereka untuk berpegang kepada janji yang dibuat kepada rakyat amat dicurigai.

4. Dalam keadaan ini, mandat baru dari rakyat merupakan satu-satunya pilihan yang ada. Untuk membentuk kerajaan dengan menggunakan Ahli Dewan Undangan Negeri yang bermasalah, dua daripadanya sedang menghadapi tuduhan rasuah yang didakwa oleh Barisan Nasional yang telah meminta supaya kedua-duanya digantung perkhidmatan menjadikan system demokrasi ini ditertawakan ramai.

5.Didalam keadaan biasa, Yang DiPertuan Agong tidak boleh menghalang permintaan untuk pembubaran Parlimen. Tanggungjawab Baginda hanyalah untuk mengesahkan.” Raja Azlan Shah…didalam bukunya yang bertaju, “Constitutional Monarchy, Rule of Law and Good Governance .”

6. Dalam Perkara 16/6, system Raja Berpelembagaan Malaysia, Sultan hanya ada kuasa melucutkan jawatan ahli Majlis Mesyuarat Negeri (EXCO) tapi tidak Menteri Besar. MB hanya boleh dilucutkan jawatan melalui pembubaran DUN, undi tidak percaya dalam sidang DUN ataupun Menteri Besar sendiri meletakkan jawatan

http://bloggersnetworkmalaysia.com/?p=219

Pakatan Rakyat wajib teruskan tunjuk perasaan kebangkitan rakyat~malaysiakini

Sejarah pernah membuktikan bahawa apabila satu ketika pejuang di Malaya menentang perlantikan Gabenor Malayan Union dengan memulaukan terus Malayan Union punya adat istiadat. Masih ingat bahawa ketika itu Umno(yang ketika itu hero no-1 rakyat Malaya) berjuang keras tentang Malayan Union buat tunjuk perasaan.

Jangan lupa bahawa perjuangan Umno berjaya mematahkan Malayan Union adalah disebabkan tunjuk perasaan. Jadi saya pohon kepada Pakatan Rakyat supaya bertindak dengan tegas menentang pembentukan kerajaan baru Perak yang secara paksaan ini. Percayalah hanya dengan kebangkitan rakyat bakal membuatkan BN dan Sultan Perak akur kehendak rakyat.

Teruskan supaya menuntut agar Sultan Perak membenarkan pilihanraya negeri Perak diadakan supaya membolehkan rakyat berkuasa mutlak memilih.

Sultan adalah manusia biasa dan baginda bukannya Tuhan mutlak di mana semua cakap baginda hendak didengar. Baginda pun manusia jadi mesti ada buat silap. Sepatutnya Pakatan Rakyat pimpinan saudara Anwar Ibrahim wajib membetulkan baginda supaya memilih jalan yang betul dalam merestui kerajaan yang dipilih secara adil dan saksama.

Dulu Umno malahan Najib sendiri pernah kata bahawa lompat parti ni tidak bermoral, sekarang siapa yang lebih tidak bermoral?

Saya pohon bagi rakyat Perak agar Pakatan Rakyat tidak ikhtiraf langsung kerajaan negeri baru Perak ini. Gulingkan dan gunakan kuasa rakyat untuk jatuhkan BN Perak.

Oleh Ahmad Izham

HARUSSANI ULAMAK PENJILAT~Ref Malaysiakini

kehadiran harussani ke majlis angkat sumpah perlantikan menteri besar perak yang haram itu membuktikan bahwa harussani adalah ulamak penjilat penguasa..ulamak yang busuk..

maka wajar pas itu menolak umno selama lamanya.. terbukti bahwa umno tak pernah punya penghormatan sedikitpun terhadap pas.. bagi mereka yang ada hati mahu membawa pas ke dalam dakapan umno pergilah anda keneraka..aku benci kamu

3 bekas Adun Pakatan perlu letak jawatan ~Ref Malaysiakini

KOTA BHARU, 6 Feb (Hrkh) - Masih ada peluang. Tiga bekas Adun Pakatan Rakyat yang beralih angin memberi sokongan kepada Barisan Nasional (BN) perlu membetulkan kesilapan mereka dengan meletak jawatan.







Tanpa tindakan itu Jamaluddin Mohd Radzi, Kapten (B) Mohd Osman Jailu dan Hee Yit Foong akan dicatat pada sejarah sebagai orang yang bertanggungjawab meruntuhkan kerajaan pilihan rakyat pada Mac 2008.

Apa yang pasti jiwa mereka tidak tenteram lagi selepas ini, biar pun bergelumang wang ringgit sebagai ganjaran meninggalkan Pakatan.

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat yakin tindakan mereka sebelum ini kerana terpengaruh dengan perancangan rapi dilakukan Umno bagi menumbangkan kerajaan Pakatan Rakyat.

"Lebih baik mereka meletak jawatan Adun. Tindakan itu wajar kalau mereka benar-benar manusia dan bukannya terdiri daripada golongan lembu pedati. Mereka masih mempunyai kulit muka dan maruah.

"Manusia yang mempunyai pendirian, tidak pedulikan kepada ugutan. Hanya lembu pedati saja yang takutkan kepada camti. Adun terbabit hendaklah meletakkan jawatan bagi membolehkan pilihan raya kecil diadakan di Perak," katanya di sini, hari ini.

Beliau meluahkan pandangan itu pada sidang media selepas menghadiri perhimpunan 35 Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) kaum Tionghua sempena majlis rumah terbuka Tahun Baru Cina di Dewan Perniagaan Cina.

Baru-baru ini, ketiga-ketiga Adun dari KeADILan dan DAP itu menghilangkan diri sehingga gagal dihubungi. Mereka hanya muncul apabila Speaker Dun Perak mengumumkan kerusi mereka kosong bagi membolehkan pilihan raya kecil diadakan.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, kerajaan baru di Perak yang dibentuk Barisan Nasional (BN) hari ini amat diragui kerana Adun yang menyokongnya telah dikurung dan diugut.

"Sama ada kena ugutan atau rasuah, tetap kerajaan yang dibentuk itu haram.

"Ini kerana mereka membuat keputusan menukar parti setelah hilang kira-kira seminggu. Tak tahu di mana berada, tiba-tiba muncul serentak membuat pengakuan keluar parti.

"Hal ini menampakkan sama ada Adun-Adun itu kena rasuah atau diugut," katanya.

Menurutnya tindakan tersebut dirancang begitu rapi Umno yang disifatkan sebagai ala mafia

Oleh itu beliau menyarankan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia melakukan siasatan ke atas mereka kerana sebelum ini ada laporan menyebut ada rasuah sehingga RM50 juta melibatkan Adun terbabit.

Terdahulu, pada kuliah mingguannya di Medan Ilmu di sini, beliau berkata amalan demokrasi atau nasionalis yang diamalkan Umno sekarang semakin sesat.

"Dalam kes di Perak sekarang diibaratkan gadis yang keluar rumah, kemudian pulang dengan membawa anak tanpa diketahui di mana pernikahannya, maka anak yang dibawa pulang itu anak haram.

"Samalah dengan kerajaan yang dibentuk di Perak hari ini adalah kerajaan haram," tambahnya. - mj _

Bubar Dun Perak, beri peluang rakyat memilih ~ref bMalaysiakini/b

Presiden PAS Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang
Fri | Feb 06, 09 | 4:17:21 pm MYT

Parti Islam SeMalaysia (PAS) adalah sebuah parti yang sah berdaftar dan senantiasa mendukung prinsip rukunegara termasuklah prinsip kesetiaan kepada raja dan negara, keluhuran perlembagaan dan kedaulatan undang-undang.







Kami sepenuhnya percaya bahawa kedudukan kesemua prinsip-prinsip rukunegara ini haruslah dihormati oleh seluruh warga di dalam negara kita ini untuk memastikan keharmonian dan keadilan yang menyeluruh terus terpelihara. Oleh yang demikian, PAS berpendapat bahawa suasana kekalutan yang sedang berlaku di negeri Perak Darul Ridzuan pada masa kini boleh dielakkan dari menjadi lebih buruk sekiranya prinsip asas yang merujuk kepada undang-undang negeri dan perlembagaan persekutuan dijadikan rujukan.

PAS berpandangan bahawa Menteri Besar (MB) Perak pada masa ini, iaitu Dato' Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin, hanyalah boleh diturunkan dari kedudukannya sebagai menteri besar menerusi undi tidak percaya yang dilakukan di dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) semasa ianya bersidang.

PAS yakin bahawa sekiranya permohonan MB untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri diterima, maka suasana yang tegang dan boleh menuju kepada satu krisis perlembagaan boleh dielakkan.

Pembubaran Dun akan membuka ruang kepada rakyat untuk membuat pilihan mereka menerusi satu pilihan raya yang menyeluruh di negeri Perak.

Saya juga ingin meminta kepada seluruh rakyat di negeri Perak khususnya dan seluruh ahli dan penyokong kerajaan Pakatan Rakyat di seluruh negara secara amnya supaya bertenang dan tidak terjebak dalam perangkap provokasi yang mungkin ditimbulkan oleh pihak-pihak tertentu./wann _

PERAK TERKINI:JALAN LAIN MENUJU ISTANA TEBARKAM~Ref Malaysiakini

Orang ramai dah kena sembor gas tapi tidak berundur. FRU buat pagar keliling istana. Kalau nak naik ikut kg. Bakri Jalan Manong. Tinggal kenderaan kat Chandan Puteri kemudian lalu ikut kawasan perumahan menuju istana.Hebahkan untuk tambah orang kat Bukit Chandan. Selepas solat Jumaat tadi, semasa jemaah sedang keluar daripada masjid Ubudiyah, dalam masa yang sama juga, kenderaan Sultan Perak sedang bergerak menuju istana. Oleh kerana jemaah sedang keluar , adalah sukar untuk menyuruh jemaah untuk mengosongkan jalan untuk memberi laluan kepada Sultan dalam masa yang singkat. Ini memberikan persepsi bahawa jemaah engkar dengan arahan polis untuk bersurai dan tanpa amaran, gas pemedih mata dilepaskan kearah jemaah untuk memaksa jemaah kembali kedalam masjid. Siapa memulakanya? Menurut rakan-rakan yang masih berada dimasjid Ubudiyah, ramai yang pengsan

8 ditahan:masjid diserang fru - malaysiakini

KUALA KANGSAR, 6 Feb (Hrkh) - 3.45 petang: Pihak polis menangkap lapan orang di kawasan Masjid Ubudiyyah sebentar tadi selepas melepaskan beberapa gas pemedih mata. - mks.

Pakatan Rakyat boleh bentuk kerajaan - Mahathir -malaysiakini

KUALA LUMPUR, 6 Feb (Hrkh) - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan kerajaan Pakatan Rakyat masih boleh membentuk kerajaan di negeri Perak biarpun hanya minoriti.






"Pakatan boleh adakan Kerajaan minoriti. Demokrasi mengizinkan," tegas Mahathir.

Bekas ahli Umno itu dalam blognya hari ini berkata sandiwara di Perak masih menggelikan hati.

"Siapakah yang berhak mengadakan persidangan? Bolehkah puak majoriti paksa Kerajaan minoriti adakan persidangan khas untuk undi tak percaya?" soal beliau.

Mahathir seterusnya berkata, jika tidak dapat paksa kerajaan minoriti mengadakan persidangan mereka boleh ambil bermacam-macam tindakan untuk merosakkan negeri Perak.

Situasi ini kata beliau memungkin pegawai tidak akan patuh kepada kerajaan minoriti ini. Tetapi pegawai profesional perlu akur akan perintah Kerajaan yang halal.

Followers

K KLIK OK