KLIK BAH PLZ

Monday 8 July 2013

DS NAJIB LEBIH POPULAR DARI DS ANWAR DI PRU 13:BETULTU BACALAH

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menerima 95 peratus komen positif daripada pengguna laman Twitter semasa kempen pilihan raya umum ke-13 (PRU13) lalu manakala Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim memperoleh 82 peratus komen negatif di laman sama.
Hasil kajian itu diumumkan oleh pensyarah Jabatan Komunikasi, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) Dr Faizal Kasmani di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) hari ini.
Beliau mendapati 64 peratus pengguna Twitter memberi komen neutral kepada isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor manakala Nurul Izzah Anwar, Datuk Seri Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Datuk Husam Musa masing-masing mendapat komen negatif masing-masing dengan 75, 84 dan 94 peratus

"Sebanyak 11,942 tuit menggunakan label #pru13 dikirim pada hari pengundian 5 Mei lalu manakala tuit bahasa Melayu berjumlah 4,752 dan bahasa Inggeris 753 tuit.
"Sebanyak 94 peratus memberi komen positif kepada Barisan Nasional (BN) dan 45 peratus komen positif kepada Pakatan Rakyat (PR) ataupun PKR, DAP, PAS dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mendapat komen negatif dengan 81, 77 dan 39 peratus," katanya.
Beliau berkata, isu kempen dan manifesto menjuarai tuit dalam #pru13 dengan 2,036 tuit manakala aspirasi calon dan parti menduduki tangga kedua dengan 703 tuit dan keputusan pilihan raya 611 tuit.
"Hasil kajian itu menafikan dakwaan yang mengatakan rakyat terpisah dari sudut jurang digital yang membezakan penduduk bandar dan luar bandar.
"Peningkatan jumlah tuit ketara menggunakan #pru13 membuktikan pengguna laman Twitter mengirim tuit lebih banyak berbanding hari biasa," katanya

No comments:

Post a Comment

Followers

K KLIK OK